Geloof

Tegen alles bestand

Lieve zussen, Paulus spreekt in deze brief zijn dankbaarheid uit aan de Filippenzen. Zij hebben hem meerdere keren gesteund en geholpen. Niet alleen geestelijk, maar ook materieel. Terwijl ze het zelf beslist niet breed hadden. Paulus zegt dat hun gaven, aan hem besteed, uiteindelijk een gift aan God zijn.... Lees meer

Geloven en verdergaan

Lieve zussen, Op God vertrouwen en doorgaan … Soms kan het bijna onnatuurlijk voelen. Alsof we iets moeten doen wat tegen ons gevoel en verstand ingaat. De Israëlieten waren klaar om het beloofde land binnen te gaan. Ze stonden voor Jericho, de eerste stad die veroverd moest worden. Opnieuw... Lees meer

Bidden, zoeken en kloppen

Lieve zussen, Soms kun je je afvragen: Luistert God wel naar mij? Ik bid, maar het helpt niets. Om met de woorden van de bovenstaande bijbeltekst te spreken: Het lijkt of God mij eindeloos laat bidden, zoeken en kloppen.  Maar komen onze verwachtingen omtrent gebedsverhoring wel overeen met wat... Lees meer

De blijvende stad

Lieve zussen, De schrijver van de brief aan de Hebreeën drukt zijn lezers op het hart om niet te verslappen in het leven met de Here Jezus. We zitten vaak met al onze vezels vast aan ons ‘oude leven’. Het kan je heel wat kosten om je daarvan los... Lees meer

Ga met mij mee …

Lieve zussen, Hoe kunnen we erop vertrouwen dat God altijd met ons meegaat en ons nooit in de steek laat? We stellen Hem immers zo vaak teleur. Zal God nooit eens genoeg van ons hebben? De Israëlieten hadden God diep gekwetst. God had hen uit Egypte bevrijd en hen... Lees meer

Bemoedigende lijsten

Lieve zussen, Soms staan er lange verslagen en opsommingen in de Bijbel. Bijvoorbeeld namenlijsten of overzichten van bezittingen. We zullen niet snel zo’n hoofdstuk opzoeken om er bemoediging te vinden. Maar deze schijnbaar ‘saaie’ hoofdstukken hebben soms een verrassende boodschap. Zoals Nehemia 3 en 4. De Israëlieten die de... Lees meer

Kijk naar Jezus

Lieve zussen, Het leven van een christen is als een wedstrijd waarvoor je veel uithoudingsvermogen nodig hebt, zegt Paulus. Het parcours is niet gemakkelijk. De tegenstander van God zal alles doen om ons onderuit te halen. Tóch moeten we vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt. (vers 1)... Lees meer

Samen geloven

Lieve zussen, God leert ons dat we elkaar nodig hebben. De Bijbel zegt dat we als Gods kinderen ‘het lichaam van Christus’ zijn. Als je met elkaar één geheel vormt, kun je niet zonder elkaar. Paulus kijkt ernaar uit om de christenen in Rome te ontmoeten. Het verlangen klinkt... Lees meer

Geest van kracht

Lieve zussen, Paulus moest zijn werk loslaten in de handen van zijn dierbare vriend Timoteüs. Hij zat gevangen en wist dat zijn einde naderde. Zijn inzet voor God had hem in een moeilijke situatie gebracht. En hoe zal Timoteüs zich gevoeld hebben? Hij wist hoe zijn leermeester eraan toe... Lees meer

In Gods hand

Lieve zussen, Soms zou je graag even in de toekomst willen kijken. Bijvoorbeeld als je een belangrijke keuze moet maken. Hoe zal je beslissing uitpakken? Hoe kun je zeker weten dat je inspanningen zullen slagen? Je kunt zelfs besluiteloos worden omdat je geen risico’s durft te nemen. Je durft... Lees meer