Bewaard

Hier volgen andere spreuken van ​Salomo, die de dienaren van ​koning​ ​Hizkia​ van Juda hebben gekopieerd.

Lieve zussen,

Spreuken 25 begint met een zinnetje dat onbelangrijk lijkt en waar je zomaar overheen leest.
Maar dit vers laat zien hoe wonderlijk God zijn Woord voor ons heeft bewaard.

Er waren tijden in Israël waarin God vergeten werd.
Zoals tijdens de regering van de goddeloze koning Achaz, de vader van Hizkia.
Het volk bekommerde zich niet meer om God.
Ze dienden de afgoden, onder leiding van hun koning.
Gods Woord raakte in vergetelheid.
De psalmen werden niet meer gezongen en de tempel ging op slot.
Koning Achaz had daar enorme vernielingen aangericht en zelfs de inventaris stukgeslagen.

Hoe anders was zijn zoon Hizkia.
Hizkia wilde niets liever dan God dienen en het volk weer tot Hem terugbrengen.
Het was een wonder dat Hizkia God zo liefhad, terwijl hij opgegroeid was in een goddeloos milieu.
Hizkia had een plaats in Gods plan.
God gebruikte hem om zijn volk op de rechte weg te brengen en te zorgen dat delen van de Bijbel niet verloren zouden gaan.

Hizkia liet de tempel reinigen. Hij herstelde de vernielde deuren en heropende het huis van God.
Hij liet de Levieten de eredienst herstellen, volgens de regels die God had gegeven.
Hizkia zorgde dat er weer offers konden worden gebracht en dat het Pesachfeest weer werd gevierd.
Hij liet de muziekinstrumenten tevoorschijn halen en droeg de Levieten op om de psalmen van David en Asaf te zingen.
Wat moet het ontroerend zijn geweest dat die prachtige liederen na lange tijd weer te horen waren!
(Deze geschiedenissen lees je in 2 Kronieken 28 – 31)

Het zinnetje bovenaan Spreuken 25 heeft met die periode te maken.
Hizkia wees mannen aan die de Spreuken van Salomo verzamelden en overschreven.
Zo werd dit stukje van de Bijbel bewaard voor het nageslacht.

God zorgt dat zijn werk doorgaat, ook in tijden waarin het lijkt alsof iedereen God vergeten is.
Dat heeft God al die eeuwen gedaan.
En dat doet Hij nog steeds.
God heeft ervoor gezorgd dat ook wij vandaag de Spreuken van Salomo kunnen lezen.

Gebed: HEER, dank U voor uw Woord. Voor de Bijbel, zo wonderlijk door U geïnspireerd, gevormd en bewaard. Elke dag mag ik putten uit uw eigen woorden waarmee U mij wilt leren, troosten en bemoedigen. Amen.

Liefs van Grace

Reacties

  1. Grace dankjewel voor elke dag zulke duidelijke en bijbelse uitleg, elke ochtend lees ik de site van zussenliefde maar heb eigenlijk nog nooit gereageerd, nu het over Hizkia gaat, moet ik denken aan een boek wat ik tijden geleden gelezen heb over Hizkia het is van Lynn Austin en zeker de moeite van het lezen waard , zó bijzonder hoe de Heere God alles leidt. Soms mopperen we maar op alle beperkingen maar ik ben toch heel dankbaar voor de mensen om mij heen, en probeer nu extra van de kleine mooie dingen te genieten.
    Sterkte voor alle zussen die het nodig hebben!

  2. Heel veel sterkte Tetsje. Ik bid jou en jouw dierbaren de merkbare nabijheid van onze Hemelse Vader toe.

    Wat mooi Grace ik heb dat zinnetje nooit bewust gelezen. God laat Zijn volk niet in de steek. Zijn wij ontrouw Hij blijft getrouw.

  3. Goedemorgen Grace,en alle zussen.Grace bedankt weer voor de overdenking van deze dag .Amen op het gebed van de dag.We gaan een tweede fase van de Corona in zussen. Maar God regeert .Dit vindt ik een mooie gezegde.Doe je best en God doet de rest.Een fijne dag allemaal lieve Groetjes.

  4. Wat weer een verhelderende overdenking. Dank je Grace, voor de trouw waarmee je ons dagelijks voorziet van een stukje bijbeluitleg. Ik vind het verrassend hoe jij ons gebeurtenissen uit het verre verleden zo helder voor ogen kunt spiegelen.
    Alsof je je erbij geweest bent en wij over jouw schouder mee mogen kijken…

    Wat een ontroerende geschiedenis en wat moet het Hiskia veel hebben gedaan om de erediensten voor zijn God weer te herstellen. Bij het lezen moest ik ook steeds denken aan Jozef die als onderkoning regeerde in Egypte.
    Verkocht door zijn broers, maar door God een betekenisvolle plek kreeg in het heidense Egypte.

    Wie kan Gods wegen met ons en onze geschiedenis peilen? Wij zitten op dit moment wereldwijd met een onzichtbare vijand, maar God overziet…Zijn plannen falen niet!

    Alle zussen een gezegende dag gewenst en jij Tetsje in het bijzonder nu je vandaag de uitslagen te horen krijgt…

    1. Een goei middag iedereen. Ik meisje van 46 jaar en mij naam is mira Boelaert sterrenbeeld 25 november ben van 73 geboren ook wil ik een vriendenkring leren kennen. En mij nummers is 0472652560 😻 😻 😻 ☺ ☺ ☺ 😻 😻 ☺ ☺ ook is God liefde voor iedereen en alle mensen ook hou god van dieren en planten …. aartsengel Rafael ik help je om lichamelijke aandoeningen van jezelf en anderen te genezen je bent een bealer net als ik love love love ook is jezus tof en lief ook de lieve Moeder Maria

  5. Wat een zegen is het dat de er nu ook nog mensen zijn die de bijbel vertalen voor degene die nóg geen bijbel hebben in hun eigen taal..Wat een blijdschap moet dat geven als ze het in hun handen krijgen of horen spreken. Wíj vinden het zo normaal dat je zomaar een bijbel kunt kopen in alle soorten en maten dat we er vaak niet meer bij stil staan hoe bevoorrecht en gezegend zijn met HET WOORD.Kunnen we ons nog daar over verwonderen?Een goede en gezegende dag allemaal.

  6. Heel aangenaam, met veel kennis, werden wij, mijn zoon en ik, ingelicht over mijn ‘aanstaande’ SPARTA

    Het gebeurde persoonlijk, prettig en kundig!

    Ik fiets al met veel plezier, zomaar een eind, op MIJN SPARTA

    1. Hallo Evelyn, wat fijn dat je een nieuwe fiets hebt gekregen vast een e-bike. Geniet ervan soms geeft De Heer je zomaar een kado en kan je genieten van Zijn schepping. Heel hartelijk een groet vanuit Friesland.

  7. Goede morgen Grace en zussen.
    Wat is deze overdenking, gelijk in bepaalde dingen waar wij ons nu in bevinden.
    Vanwegen de Corona komen er veel dingen overeen.
    Kerken waren gesloten,later mocht er een beperkt aantal mensen binnen,er werd niet gezongen door de gemeente wel een zang groepje
    klein maar mooi.
    Nu mogen sommige liederen weer gezongen worden ,een aan het begin van de dienst,en een aan het einde ,dat geeft blijdschap onder de mensen.
    Nu wachten wij of er een goed medicijn gevonden mag worden voor het Corona virus,
    Here God wil U de ogen openen
    van de onderzoekers om het juiste medicijn te vinden zo dat het weer gaan mag als voorheen.
    Amen🙏

    1. Dat medicijn is er al, het is nu toegestaan. Heeft een moeilijke naam en is al lang op de markt voor reuma.

  8. Wat mooi Grace, deze ophelderende overdenking. Je leest er inderdaad zo overheen, die eerste zin!
    Wat ontroerend mooi ook weer te zien hoe Hizkia hier een rol in speelt, dat de mensen weer terugkeren naar het geloof en naar de tempel, Gods huis!
    Prachtig om de rode draad in de bijbel weer te zien, Gods werk dat altijd doorgang vindt, hoezeer wij mensen ook van Hem kunnen afdwalen. Eenn bemoediging voor ons vandaag!
    Tetsje, vandaag de uitslag: veel sterkte hoor!

    1. Tetsje.
      Wij leven mee met jouw
      Hoe de uitslag wezen zal,
      Veel sterkte,spannend moment.🙏
      Lieve groet uit Voorthuizen.

    2. Zoals die arts in npo op 1 gisteravond zei, laten we hoop en.toekomst voor ogen houden. Ook in tijden van corona. Hij alleen regeert in hemel, maar ook op aarde. Laten wij dat niet vergeten. AMEN 1🙏

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *