Zomer 2018

Verwacht het van God

Lieve zussen, Een nieuwe week. We pakken de draad van het gewone leven weer op. Ieder met zijn eigen gedachten, in zijn eigen omstandigheden. Terwijl de één verlangend in de startblokken staat, begint de ander met lood in de schoenen. Paulus moest zijn werk loslaten in de handen van... Lees meer

Het overtreft alles!

Lieve zussen, Stel je eens een leven voor zonder Jezus. Je hebt alles: een fit lichaam, een gezond zelfbeeld, een prachtige baan, een warme familie, genoeg geld… En dat is het dan. Kerst, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren …  Allemaal feestdagen zonder inhoud. Geen vergeving, geen opstanding, geen eeuwig leven, geen... Lees meer

Mede-schuldig

Lieve zussen, Wat kunnen we soms hard over elkaar oordelen! We weten precies wat er aan de ander mankeert en hoe schandalig zijn misstappen zijn. Soms rekenen we de ander zelfs af op zijn daden. Dit meedogenloze oordelen gebeurt ook onder Gods kinderen. Dat weet Jezus en daarom waarschuwt... Lees meer

Kostbare schepselen

Lieve zussen, Job is zich aan het verdedigen tegenover zijn vrienden. Die hebben beweerd dat hij zijn ellende te wijten heeft aan zijn geheime zonden. Eigen schuld, dikke bult. God heeft een rekening met jou te vereffenen, Job! Dat roept een fel verzet op in Job. Hij heeft oprecht geprobeerd te... Lees meer

Alles gekregen

Lieve zussen, ‘Wie denk je dat je bent?!’ Strenge woorden van Paulus, gericht aan de Korintiërs. Hij wil ze met deze scherpe vraag aan het denken zetten. Hoe halen ze het in hun hoofd om zich zo zelfvoldaan te gedragen, om steeds maar met elkaar te wedijveren? ‘Wie denk je... Lees meer

God geeft zichzelf

Lieve zussen, De meesten van ons kennen dit bijbelgedeelte bijna uit het hoofd. Die mooie bemoedigende woorden over gebedsverhoring. Toch lezen we gauw over een paar kleine woordjes heen. Jezus zegt in zijn vergelijking met aardse ouders: ‘… hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven... Lees meer

Zegen… in verdriet

Lieve zussen, Wat is Psalm 40 toch een mooie psalm! Een lied van David, over onze redding. Een lied over het schuilen bij God voor eeuwig.  Maar in de eerste plaats is het een psalm over het leven hier op aarde. David zingt over zichzelf. Het gaat over zijn verlangen... Lees meer

Je schatkamer

Lieve zussen, Als je iets moet zeggen of doen waar je niet achterstaat, merk je al snel dat dit lastig is. Het is alsof je een toneelstukje opvoert, alsof je ontrouw bent aan jezelf. Ons gedrag is meestal vanzelfsprekend een uiting van onze gedachten en overtuigingen. Hoe kun je... Lees meer

Volgen… tot in de hemel

Lieve zussen, Langs welke wegen gaat je leven als je Jezus volgt? Ben jij aanwezig waar Hij aanwezig is? Nee, het gaat hier niet om plaatsen of gebouwen. Je kunt zelfs elke week in de kerk zitten terwijl je Jezus niet volgt. Als je Jezus dient, ga je in... Lees meer

Verder kijken

Lieve zussen, Als God ons een ander antwoord geeft dan we hopen, is het zo moeilijk om te blijven vertrouwen. We willen graag begrijpen waarom God ons gebed niet verhoord. Steeds komt weer die bekende vraag naar boven: ‘Waarom?’ Hoe begrijpelijk is dat als je niets goeds kunt ontdekken... Lees meer