Zomer 2019

God vergeet jou nooit

Lieve zussen, Ben je wel eens door iemand vergeten? Je had je vriendin verteld dat je voor een spannend onderzoek naar het ziekenhuis moest. Maar ze liet die dag niets van zich horen en vroeg pas na een week wanneer je die afspraak ook maar weer had. Toen je... Lees meer

Je oogst

Lieve zussen, De profeet Hosea heeft een ernstige waarschuwing voor het volk Israël. Ze nemen het leven met God niet serieus. Ze dóen alsof ze God dienen en denken dat schijnheilige rituelen Hem wel tevreden zullen stellen. Ze durven zelfs vroom te roepen: ‘O God, u bent toch de onze?... Lees meer

Wat wijsheid doet

Lieve zussen, Het leven is ingewikkeld. Het lijkt steeds moeilijker te worden om wijs te zijn. Wie snapt hoe het zit en wie weet wat waar is? Ja… wie heeft wijsheid? Als je een kind bent, denk je dat je ouders wijs zijn en alles weten. Maar hoe ouder... Lees meer

God heeft het in de hand

Lieve zussen, Toen vader Jakob gestorven was, werden zijn zoons opnieuw bang voor Jozef. Zou Jozef alsnog wraak op hen nemen om alles wat ze hem vroeger hadden aangedaan? Daarom kwamen de broers bij Jozef, knielden voor hem neer en boden aan om voortaan zijn slaven te zijn. Dit... Lees meer

Ik wacht op uw antwoord

Lieve zussen, Soms kunnen we het idee hebben dat God ons maar laat bidden en geen antwoord geeft. We verwachten eigenlijk ook niets meer. Ons gebed wordt een gewoonte. We vragen God… en we beëindigen ons gebed zonder hoop, zonder verwachtingen. Ik werd getroffen door de manier waarop Habakuk... Lees meer

Met alles wat ik heb

Lieve zussen, God liefhebben. Totaal. Met alles wat je in je hebt. Dat is het eerste en voornaamste gebod, zegt Jezus. God liefhebben met heel je bestaan. Dat betekent dat er niets in je leven is waarvan God geen deel uitmaakt. Voor jou is het nooit de vraag voor... Lees meer

Wat een rust

Lieve zussen, We zijn meestal maar blij dat anderen onze gedachten niet kunnen lezen. Een ‘zus’ schreef me dat ze het een beangstigend idee vindt dat God wél alles van haar weet. God kent ons door en door, zelfs beter dan we onszelf kennen. Misschien ben jij daar ook wel... Lees meer

Opbouwende woorden

Lieve zussen, Misschien heeft iemand ooit iets tegen je gezegd wat zóveel indruk op je maakte dat je het nooit weer vergeten bent. Een leraar, die zei dat hij in je talent geloofde. Je vader, die zei hoe gelukkig hij was toen jij werd geboren. Opbouwende woorden, waardoor je... Lees meer

Zegen in verdriet

Lieve zussen, Wat is Psalm 40 toch een mooie psalm! Een lied van David, over onze redding. Een lied over het schuilen bij God voor eeuwig. Maar in de eerste plaats is het een psalm over het leven hier op aarde. David zingt over zichzelf. Het gaat over zijn verlangen... Lees meer

Meeleven

Lieve zussen, Je kent het wel. De goedbedoelde woorden die mensen kunnen zeggen als je het moeilijk hebt. Maar waar je soms niets mee kunt… Opmerkingen die je alleen maar eenzamer maken. Ze spreken alsof ze begrijpen wat je meemaakt. Maar dat doen ze niet. Ze vergeten dat ze... Lees meer