Stervelingen

Vertrouw niet op edelen,
op het mensenkind, bij wie geen heil is.
Zijn geest gaat uit hem weg, hij keert terug tot zijn aardbodem;
op die dag vergaan zijn plannen.
(vers 3-4)

Lieve zussen,

Het wereldnieuws van de afgelopen dagen ging vooral over de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Veel mensen zijn bezig om de gevolgen hiervan in te schatten.
Zal Trump zijn verlies toegeven?
Wat zal er veranderen als Biden regeert?
Ons landje is tóch voor een groot deel afhankelijk van zo’n machtige leider…

En komend voorjaar staan de verkiezingen in ons eigen land op de agenda.
Wat zal daar uitkomen?

De overheid kan ons een gevoel van veiligheid óf juist van angst geven.
Want in sommige landen is behalve de economie óók je vrijheid, zelfs je leven in handen van de overheid…

Gelukkig zijn we niet afhankelijk van mensen.
De dichter van Psalm 146 heeft het goed gezien.
We kunnen ons gemakkelijk laten imponeren door wat voor ogen is.
Klinkende beloftes, grote woorden, massabijeenkomsten, bodyguards en geld.
Zulke dingen maken indruk.
Maar machthebbers zijn kwetsbare, afhankelijke stervelingen, net als jij en ik.
En elk mens kan sterven.
‘… op die dag vergaan zijn plannen.’ (vers 4)

God is de Gever van elke ademtocht!

God leert ons de overheid te eren, maar Hij leert ons alleen op Hém te vertrouwen.
God, de hemelse Koning, die rechtvaardig, onveranderlijk en almachtig is.

In Psalm 146 lezen we dat God opkomt voor kwetsbare mensen.
Mensen, die in de wereld zo vaak aan het kortste eind trekken.
De verdrukten, de hongerigen, de gevangenen, de wezen en weduwen, de vreemdelingen, de blinden, de gebogenen, de rechtvaardigen – ze floreren in het koninkrijk van de hoogste Machthebber.

Welzalig is hij die de God van Jakob tot zijn hulp heeft,
die zijn verwachting stelt op de HEERE, zijn God …
(vers 5)

Ja, wie op God vertrouwt, is pas echt gelukkig te prijzen.
‘De HEERE zal voor eeuwig regeren …’ (vers 10)
Bij wie ben je veiliger dan bij Hém!

Gebed: HEER, dank U dat ik niet afhankelijk ben van mensen. Ik ben veilig in uw handen. Geef dat ik niet onrustig word van wat er in de wereld gebeurt, maar leer mij om me aan U toe te vertrouwen. Amen.

Liefs van Grace

Reacties

  1. Fijn Kjersti,
    Dat je er wat van zegt van de mondkapjes
    We moeten de overheid eren anders kunnen ze beter stoppen
    Doe het dan uit solidariteit voor de ZORGSECTOR die lopen er de hele dag mee en moeten ook nog inspannend werk verrichten.
    Dan is dit toch voor ons een kleine blijk van meewerken.
    Ik zit zelf totaal niet in de zorg,maar heb wel van heel dichtbij bij Covi19 meegemaakt en zie nog de gevolgen van de persoon de verdere leven met extra zuurstof.
    Lieve Allemaal
    Hou Vol

  2. Lieve mensen,

    De overheid is alleen maar angst aan het zaaien.
    Natuurlijk is er een virus, maar als hij zo extreem dodelijk is waarom gaat het koningspaar naar Griekenland, en waarin gaat Beatrix naar Italië waar de grootste brandhaard zogezegd is terwijl zij een risicogroep zit. Waarom werden de mondkapjes verplicht in openbare ruimtes maar liepen de ministers zonder in de tweede kamer.
    Het vaccin verandert ons DNA .
    Dit DNA hebben we gekregen van de Heer… verbrijd uw kennis want de eindtijd daar zitten we in.
    De elite (de rijken) de willen de controle over de mensheid. De New World Order.
    Zoals een Bill Gates ..de Rockefellers en onze Bildenburgers. Die het kwade aanhangen.
    Mensen in angst volgen en doen wat er gezegd wordt… en betreft die app.. dat is ook zo controle ding.
    We hebben al jaren griep epidemieën gehad daar zijn er meer overleden dan nu aan de corona.
    Waarom moeten gezonde mensen in quarantaine… dit is om ons immuunsysteem zwak te maken ..net zoals die mondkapjes.
    Iedereen die nu overlijd ook al is het aan een hartinfarct daar wordt bij gezet oorzaak corona.
    Ik vertrouw alleen op Mijn Vader en niet op de overheid.
    Ik bid voor een ieder om de sluiers voor hun ogen weg te halen zodat ze kunnen zien waar dit naar toe leidt
    Daarom ga op onderzoek want er gebeuren vreemde dingen over de gehele wereld…

    1. Veel mensen zijn van bovenstaande niet op de hoogte of willen/ kunnen hier niet in geloven. Ik kon het eerst ook niet begrijpen, tot dat ik me er meer in ging verdiepen…..
      Wat de mondkapjes betreft T.U. Delft heeft onderzoek gedaan en blijkt dat ze niet werken.
      Als u googled op occulte handelingen, mondkapjes, handen wassen en quarantaine vind u meer bevestiging.
      Dit is het grote plan van satan om alles wat God gemaakt heeft te vernietigen.

      Vertrouw alleen de Heer Uw schepper en bid om een wijze kijk op de dingen die nu gaande zijn.
      De laatste weeën!

      Gods zegen voor allen.

  3. Ben het helemaal met je eens Tetsje! De psalmen zijn zo waardevol jammer om ze niet te zingen.
    Ik bid ook altijd voor de overheid, maar het is moeilijk om te zien hoe de overheid kwetsbare mensen soms behandeld… Ik heb daar grote moeite mee.

    1. In de eerste plaats DANKJEWEL Grace voor de fijne bemoedigende woorden. Ten tweede: laten we dit ‘podium’ alsjeblieft niet gebruiken voor het delen van complottheorieën maar vooral als een liefdevolle (zij het digitale) plaats van troost, warmte en bemoediging!

  4. Fijn, Ytsje. Ritsje, veel liederen uit opwekking zijn ook geïnspireerd door de psalmen of andere bijbelteksten. De psalmen zijn mooi, maar de Heer Jezus wordt er niet vaak in genoemd…

    1. Logisch dat de Heere Jezus niet wordt genoemd in de Psalmen het komt uit het oude testament .Maar ik zing ze graag het is zo herkenbaar allemaal. In de Opwekking staan ook psalmen alleen een andere wijs.Wat maakt het uit wat we zingen als het maar tot eer is voor de Vader , Zoon en Heilige Geest. Welterusten allemaal.

    2. Helemaal mee eens Lyd ! 🙏

      Gezegend weekend voor allemaal!

      ” Mijn Oog zal op U zijn ” ….

  5. De dooptekst van onze zo geliefde dochter en ruim 17 jaar later de rouwtekst toen ze verongelukte, geeft troost dat ze op haar eigen”jonge” manier de God van Jacob tot hulp had en haar verwachting van de Heere haar God was, haar doop-rouwtekst is uit de statenvertaling daar staat Welgelukzalig! Roept weer veel op,

    Wens iedereen die dit leest al het nodige voor haar of zijn omstandigheden en psalm 146:3 oude berijming toe.

  6. Goedemorgen allemaal,

    Weer een mooi schrijven Grace !🙏
    Tja, geen mondkapje op! Het is voor je eigen veiligheid en voor een ander!
    Ik ben gisteravond erg geschrokken, kreeg via de Corona-app binnen dat ik afgelopen zaterdag 15 min. in de buurt van een Corona patiënt ben geweest! Echt schrikken hoor en gelijk mn handen gevouwen! Nu.dus t/m 17 november in quarantaine! Wij waren samen maar mijn man had zijn mobiel niet bij zich. Gelukkig voor mij geen straf om binnen te blijven en ga maar poetsen!….
    En hopen en bidden dat ik als astma patiënt geen klachten ga krijgen!! Ik draag wel een masker en ben nu blij dat ik hem toch op heb.
    Een goede dag voor iedereen en de Kracht van God voor de Zussen die het hard nodig hebben met operaties in het vooruitzicht!!

    Een ” warme” groet, 🙏

    1. Sterkte Carla, ik hoop van harte dat jullie geen verschijnselen gaan krijgen de komende dagen.
      Liefs,

    2. Ah, sterkte Carla!! Daarom heb ik níet zo’n app. Dan zit ik tien dagen in de stress en de kans dat je erg ziek wordt is nihil. Maar ligt bij jou misschien anders. Ook Marijke sterkte. Snap dat het dan weer extra naar boven komt..

  7. Ja,het is zoals Grace zegt we zijn alleen veilig in de handen van God. Regeringen waaien met de winden mee en veranderen zoals hun het beste uitkomt. Maar onze God is onveranderlijk dus uitermate betrouwbaar. Gelukkig dat HIJ regeert tot in eeuwigheid wat zijn wij gezegend dat we bij Zijn koninkrijk mogen horen.
    Een hele fijne en gezegende dag allemaal en veel sterkte toegewenst voor degene die dit nodig hebben. (En wie heeft dit niet)
    Groeten uit een zonnig Friesland.

  8. Amen!!! Zo’n mooie psalm (de enige die wij nog zingen in onze pinkstergemeente, naast liederen uit de bundel Opwekking, Glorieklokken en van Johan de Heer) en mooie overdenking erover, Grace, bedankt weer! Ik voel me al een tijdje niet meer echt vrij. Ik bedoel : ik ga straks echt niet uit vrije wil in een bijna lege trein zitten met een mondkap op. 😵 En in de supermarkt voel ik me bijna een misdadiger, als bijna enige zonder mondkap op. Maar zolang het nog niet verplicht is (behalve dus in t ov en onlangs in het ziekenhuis) probeer ik het te voorkomen. Omdat het niet gezond is en onnatuurlijk… Moest ik even kwijt. Ik vertrouw dus niet echt op de overheid… Wél op de Heer! ♥️ Fijn weekend iedereen!

    1. Lieve zussen
      Vertrouwen, op de Here, ik probeer het te doen, maar als het weer even tegen zit, kan het ook zo maar weg zijn,
      Er komt zoveel op ons af,
      Natuurlijk horen we te luisteren naar de overheid, ze zijn boven ons gesteld, maar heb ook wel moeite hoe mensen de politici vreselijke dingen toeschreeuwen, respect is nog ver te zoeken
      Ja alle wereld machten zijn kwetsbaar, net als ieder mens, laten we voor ze bidden
      IK hoop dat de mensen uit de politiek dat ook doen, dat ze voor iedere belangrijke beslissing de Here vragen om wijsheid, net als Salamo dat deed.
      Lieve Gloria wat jammer dat erin jullie gemeente zo weinig psalmen worden gezongen, ze staan in de bijbel, en onze broeders en zusters in Israël zingen ze voortdurend, we kunnen onze dank en lofprijzingen er in kwijt, ons verdriet en vreugde, verootmoediging en noem maar op, eigenlijk toch ook wel verplicht om het te doen, Joh de Heer en opwekking zijn prachtig, , ik bedoel het niet verkeert hoor, maar vind het zo jammer, ben zelf een Israël liefhebber.
      Al mijn zussen en broers wens ik een gezegend weekend toe Grace bedankt voor je altijd troost volle meditatie, ook een gave van God.
      Lieve groet, vanuit een zonnig Dwingeloo

    2. Gloria ik ben het helemaal met je eens.
      Mondkapjes zijn zeer ongezond en maken ons juist ziek.
      En ook het komende vaccin is zeer riskant. Deskundigen waarschuwen, dit is geen “gewoon” vaccin.
      We leven in de tijd waar leugen waarheid is en waarheid leugen.
      Zoals je zegt, we raken steeds meer vrijheid kwijt!

      Boven alles de Heer regeert en heeft alles tot in de detail in Zijn liefdevolle Vader hand.
      In Hem mogen we rust en vrede vinden🌻

    3. Oei, hier schrik ik toch van, Gloria en Ytske. Christenen die geen mondkapje willen dragen, dat niet voor de ander overhebben. Inderdaad kan een hele dag een mondkapje dragen ook schadelijk zijn. Maar de korte momenten in bijv de supermarkt of andere publieke ruimte is echt niet schadelijk, dat zijn echt situaties van: baat het niet, dan schaadt het niet. Niemand draagt ze omdat het zo comfortabel is, maar neem je verantwoordelijkheid, alle beetjes die het tegenhoudt helpen.
      (En ik heb zelf forse luchtweg- en ademhalingsproblemen, dus extra last van het dragen, maar ik doe het met liefde voor mijn medemens,)
      Zorgwekkend om alle als zelfs alle (medische) informatie in twijfel getrokken wordt. (En nee, ik ga ook niet klakkeloos, blindelings met een komend vaccin om,maar snak er toch ook naar dat menselijke nabijheid en aanraking weer veilig kan)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *