Samen sterk

Twee zijn beter dan één, want samen krijgen zij een goede beloning voor hun zwoegen. (vers 9)

Lieve zussen,

Terwijl Prediker het leven onder de zon gadeslaat, ontdekt hij steeds meer zinloosheid.
Zo ziet hij hoe leeg het bestaan is van de mens die leeft als een eenling.
Prediker heeft het hier dus niet over iemand zonder levenspartner, zoals wel eens ten onrechte wordt gedacht.
Het gaat hier over iemand die een leven leidt waarin een medemens geen rol speelt.
Stel je eens voor: iemand zonder familie, zonder vrienden, zonder collega’s en geloofsgenoten. (vers 8)
Deze mens heeft alleen zichzelf en leeft alleen voor zichzelf.
Dag in, dag uit. Hoe leeg is dat! 

God heeft de mens als een sociaal wezen geschapen.
Dat hebben we ook in deze corona-crisis weer ervaren.
Hoe verdrietig kan het zijn om gezelschap te moeten missen.
De mens komt pas goed tot zijn recht als metgezel.
We hebben elkaar nodig.

Denk je eens in wat je zou missen als je als een eenling zou leven!
Elkaar hulp en steun bieden.
Samen lachen en huilen.
Troosten en getroost worden.
Elkaar om raad vragen, krachten bundelen, ervaringen delen en van elkaar leren.
Voor elkaar zorgen, elkaar bemoedigen en beschermen.
Samen genieten van het goede.
Vul het maar aan. De ‘leegte’ die Prediker constateert, wordt meteen duidelijk!

Twee zijn beter dan één, want samen krijgen ze een goede beloning voor hun zwoegen …
Welke beloning?
Prediker doelt niet op geld of rijkdom.
De beloning bestaat uit een leven dat zinvol is in plaats van zinloos, uit voldoening in plaats van leegte.
Als je je leven onder de zon met anderen deelt, wordt het zoveel nuttiger, rijker en sterker! (vers 10-12)

Het is een zegen van God om metgezel te mogen zijn, in al die verschillende relaties en gemeenschappen waarvan wij deel uitmaken.
Ja, zoals Prediker concludeert: samen ben je sterk!

Gebed: Heer, help mij om deze week een goede metgezel te zijn voor de mensen die U in mijn leven plaatst. Dank U dat U ons aan elkaar geeft om elkaar te helpen en samen sterk te zijn. Amen.

Liefs van Grace

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Hoi Anita Vlinder houd moed. En ik wens je een goede nacht toe. Met minder pijn . Heel veel zussen leven met je mee. En de Heere zorgt ook voor jou. Lieve groet Dinie

  2. Lieve Anita/vlinder zo je wilt,

    Dit is de eerste keer dat ik reageer op je verhalen…ik weet niet of je het eerder bewust hebt geschreven, maar vandaag viel mijn oog voor het eerst op narcist.
    Je was dus getrouwd met een man die er alkeen voor zichzelf was en bij wie je het nooit goed hebt kunnen doen. Nooit!

    Narcisten zijn meesters in het kleineren en het verwoesten van wat er nog aan persoonlijkheid van een ander over is….
    Het zijn zieke geesten, die denken dat ze de waarheid in pacht hebben en zichzelf (bijna) vergoddelijken.

    Geen wonder dat je leven lijkt op een ingestort huis, waarbij geen steen meer op de ander staat en waarin je niet kunt wonen. Waarschijnlijk heb je al massa’s therapeuten en pastorale werkers ‘versleten’ en tóch denk ik dat je goede hulp kunt gebruiken. Misschien kun je eens aan een dominee of voorganger vragen of zij iemand kennen die met jou in zee willen gaan. Ze hebt een goede ‘bouwkundige’ nodig die, samen met jou, weer steen-voor-steen gaat bouwen aan je persoonlijkheid. Daarnaast kun je vragen of de voorganger kans ziet een gebedsgroepje om jou heen te vormen, die in overleg met de ‘bouwkundige’ kunnen bidden voor een goede opbouw van je persoonlijkheid.

    Ik weet dat je in Christus een nieuwe schepping bent, maar dat is moeilijk te aanvaarden als je alleen puinhopen om je heen ziet…

    Probeer een stap te zetten Anita, je bent het waard!!! Ik hoop dat je wat aan deze woorden hebt. Lieve groet en warme omhelzing, Lies

    1. Goedemiddag Grace ,en alle zussen.Grace bedankt weer voor al de overdenkingen en bemoediging. Beste Anita Vlinder,Je hebt al zoveel adviezen ontvangen van de zussen .Wat lies Boven geschreven heeft over narcisten sluit ik mij bij aan.Ik weet wat het is om twee narcistiese ouders gehad te hebben.Bij mij heeft het jaren gekost om er over heen te komen.Ik heb ook verschrikkelijk veel minderwaardigheid complex aan overgehouden ,en kan heel slecht tegen kritiek.Ik heb wel hulp gezocht,bij de reguliere zorg.Maar God is mijn Heelmeester.Ik ben niet allemans vriend,maar ga wel met mensen om ,waar ik mij goed bij voel.En geniet van de natuur en de dieren.Ik ben ook door een dal gegaan .Maar samen met God elke dag ,wordt je sterker van.Tuurlijk als ieder mens zijn er dagen, die minder zijn .maar ja ik probeer elke dag het beste van te maken.en het leukt wel aardig. Beste Anita Vlinder ik wens je God kracht toe, , Anita Vlinder ,bid en vraag aan Vader God ,voor wijsheid en leiding in je leven,dat de Heilige geest je mag leiden.God de vader is een verhoorder van gebeden,er is geen aanzien van persoon bij hem.Als je ,je zonden een keer aan hem beleden heeft gedenkt hij ze niet meer, wij zijn degene die onze zonden blijven gedenken. Ik wens je het allerbeste toe Lieve Groetjes.

    2. Hallo lies.

      Het was een vriend niet mijn man.

      Ik heb/ had hulp ze zegt je red het wel je bent een sterke vrouw.
      Zo ook mijn huisarts och over paar dagen of weken gaat het wel weer beter. Zou niemand gunnen hoe dat voelt.
      Lichamelijk en geestelijk.
      En elke week telefonisch na carona gaan we samen verder de bijbel doorzoeken wat zegt God. En kijken hoe jij tot je recht komt.
      Telefonisch lastig dus blijf ik zitten met duizend vragen die leg ik bij God neer in de hoop dat ik antwoorden krijg

      Ouderling is wel betrokken, mensen bidden voor mij misschien wel meer dan ik weet.

      Misschien moet ik maar weer stoppen met klagen de weg die ik zelf koos dragen.
      Mijn kruis opnemen Hem volgen.

      En het leven achter mij loslaten

      Hulp gunt mij ander leven maar luisterd niet wat ik nodig heb walst over me heen dat maakt me razend niet nog eens mensen die mijn leven bepalen hoe dingen moeten terwijl ik iets moest doen en op mijn manier allang klaar was geweest als ze geluisterd had.

      Dan denk ik opzouten en zo gaat het heel mijn leven

      ZO IK NIET WIL GEBEURD
      WAT IK ZO GRAAG WIL GEBEURD NIET.

      Groet Anita Vlinder

  3. Ik bid Heere, dat u Anita wilt laten zien dat het oude voorbij is gegaan, en dat alles nieuw is geworden.
    Als wij onze zonden belijden, dat u ze vergeeft en niet meer gedenkt. En als u ze niet mee gedenkt, wij ze ook niet meer hoeven te gedenken. Elke dag een nieuwe dag, waarin we rein mogen starten, bekleed met het kleed van u Heere Jezus. Smetteloos wit, en zonder zonde.
    Heere, mag Anita leren dat u de volmaakte Vader bent, Moeder, Echtgenoot, Kind. Met Uw Geest in haar hart is het gat van verwaarlozing / afwijzing / mishandeling gedicht, want Uw liefde is volmaakt.
    Dat ze dat alle dagen opnieuw mag ervaren, tot U haar komt halen, en ze U mag zien van aangezicht tot aangezicht.
    Heilige Geest, ik bid dat haar ogen voortdurend op U gericht mogen zijn.
    Amen.

  4. Ach Anita/vlinder
    Wat een triest verhaal!
    Herken er heel veel van.
    In mijn eigen leven en in mijn dochters leven!
    Ik begrijp je, en toch…..je bent niet alleen.
    De Heere weet van jou nood!
    Mij heeft het gebracht tot wie ik nu ben!
    Niet ik leef maar Christus leeft in mij!
    Er is dan geen verdoemenis meer die in Christus Jezus zijn!
    Jou lijden weegt niet op tegen de eeuwige heerlijkheid die jou te wachten staat!
    Stel dat boven aan!
    Kijk naar omhoog, dan zie je Gods liefde.
    Kijk om je heen dan zie Gods zegen!
    Fijn dat je je hart mag luchten via deze site.
    Heel veel sterkte die in Christus te vinden is.

    Dankjewel Grace voor je mooie lezingen. Ik lees ze en bewaar ze in mijn hart!

    1. Op de fb pagina van vandaag (4 aug) van :Zij Lacht staat een mooie overdenking over hoe Jezus helpt in de storm. De moeite waard om te lezen.

  5. Herstel wat ik schreef het lied moet zijn:

    Zijn zoenbloed verwierf.

    XXX Anita, Vlinder
    Vlinder noem ik mij omdat ik besef hoe broos ik ben teer bemind want nog steeds houd God mij vast.
    Zou ik de beschadigingen anders hebben doostaan.
    Nooit Hij alleen leidt mij zelfs als ik er niets meer van begrijp ook nu, dan rust ik aan Zijn Vaderhart.

    Groet Anita Vlinder

  6. Hey anita
    Wat ik begrijp is dat je niemand meer vertrouwd en jezelf ook niets waard vindt.
    Heel naar, en is niet nodig! Je bent goed zoals je bent maar stel je niet als slachtoffer op. Dat is het verradelijke. Ga bidden en vraag Jezus in de hart te komen en blijf dit volharden. Ga boekjes lezen van Corrie ten Boom. Zij praat uit eigen ervaring en maakt het geloof op een duidelijke en fijne manier waar. Dat heeft mij geholpen en geraakt en tot geloof gebracht. Ik heb Jezus in mijn hart gevoelt en dat was een heel blij gevoel. Ook jij kunt dit en dan zal je de kracht ervaren om hier doorheen te komen. En jij kent mij niet maar ik leef wel met je mee. Je bent nooit alleen!

    1. Dankjewel het kloot wat je zegt ooit kocht ik een boekje van corrie ik had net genoeg centjes over vd boodschappen en potje advocaat op bazar vd zang daarna kwambestuur ik had dat geld hun moeten geven omdat ik zang niet kon betalen advocaat was voor mama ze was jarig.
      Het boekje heb ik nog dacht laatst nog anita lees het nog eens het was bemoedigend zeker.
      Het klopt wat je schrijft.

      Dankjewel

  7. Mooi lied is dit onze dochter zong dit vroeger vaak in de dienst. Als je het de oudere generatie vraagt is het altijd weer het lied van Ilze. En zo is dat nog. Fijne herinneringen aan 30 jaar terug. Ook de liefde en het samen zijn van toen, het geeft heimwee naar die tijd. Hoe fantastisch wordt het straks, het beste deel komt nog. Een gezegende dag allemaal.

  8. Mooie overdenking deze morgen,
    samen sterk staan,
    vooral in deze corona tijd.

    Vader God, ik vraag me af,
    hoe ik ooit heb geleefd
    zonder te weten
    dat uw Vaderhart
    al zo lang om mij geeft.
    Maar nu ben ik Uw kind.
    nu mag ik wonen in Uw huisgezin
    en zal ik nooit meer eenzaam zijn,
    want,Vader,U bent altijd bij mij.
    Heer, ik wil U prijzen
    Zolang ik leef.
    Amen🙏

    1. Samen sterk?
      Met Zussen die je niet kent.?
      Mijn leven is getekend door angst vluchten en pijn
      Vannacht gedroomd over wat ik had zo mooi leek en weer afgenomen.
      Elke zondag confrontatie met wie ik ontmoete bij de kerk waarom kon het niet blijven alles LEEK goed. Het was zo fijn.
      Maar ik wist ook mag niet hertrouwen volgens het woord het heeft mij achtervolgd al de jaren lang.
      Eigenlijk sorry zussen geloof ik niet meer in een wereld samen, wel straks bij de Heer wau een leven zonder zonden pijn verdriet.
      Eindtijd beschrijft het ook. Het gaat bergafwaarts mensen zijn IK gericht. Ik ook uit zelfbescherming voor nog meer pijn in mijn leven terwijl ik nu alles aan elkaar jank verga vd rugpijn affain liggen en lopen af en toe zitten.
      Het is gevaarlijk zelfs.
      Na een affaire met narsist, samen in Jezus naam dacht ik naar de kerk naar de zang, maar hij had meer vrouwen lief een pleaser smijten met geld zeggen bijbels te helpen maar mij vertellen ik hou van jou en als ik weg was met andere vrouwen tafelen en gesprekken voeren op internet. Bah afschuwelijk ik vertrouw niemand meer sons denk ik Anita ga leven wilde altijd terug naar ex jaaaaaaaaren van ellende het kon niet opxoek naar gewone vriendschappen het is er niet alleen sinds een week mijn ex waar ik goed mee kan praten nu elkaar vergeven wat we elkaar hebben aangedaan maar weet niet of het vanuit mijn hart kwam of God me naar hem stuurde ik wist dat hij als dood vogeltje thuis zit alleen eenzaam (ik weet hoe dat voelt) , maar hij verleden plek heeft gegeven ik deels en veel nog niet.
      Ik weet niet meer wat wel. Of niet van de Here is.
      Luister alleen de preken zondags, ga gebukt omdat ik denk ja zo ist ik heb God verdriet gedaan en nog inmens lijden eigen schuld, ja soms ook koos ik verkeerde wegen.
      Laat mij maar alleen zoals ik altijd ben geweest het alleen zijn alles wend.
      Behalve dat je steeds minder kunt dan heb je soms hulp nodig maar ook in die vele uren na operatie s waar ik hulp nodig had was het er niet.
      Och ja ik ben weer negatief slecht geslapen juist over vriendschap een ex die mij terug wil en ik vecht om mijn geloof vast te houden.
      De hoop op een man die ik ontmoete na een kerkdienstg Los moest laten je denkt het van de Heer te krijgen alles weer kwijt
      Maar ik weet niet meer welke weg ik mag gaan wat Gods wil is
      Soms hoor ik in een preek zelfs dat God ons los kan laten..omdat we niet luisteren.
      Ik weet het niet krijg geen antwoord heb vrienden maar ik ben wie ik ben prikkelbaar door het verleden en medicatie , t liefst blijf ik alleen tot God mij komt halen ik werd lid vd kerk in carona tijd ik dacht nu ben ik thuis de vele preken braken mijn hart en het leven dat ik niet meer wilde zoeken naar een naaste die bij mij past een christen SAMEN NAAR DE KERK SAMEN GELOOF DELEN SAMEN SAMEN SAMEN.
      Een fijne hulp? We gaan er SAMEN door ik laat jou niet los en ik schreeuw altijd stop er maar mee, laat me maar alleen, na carona tijd weer werken tot mijn recht komen zegt ze
      niet meer samen met mijn laatste vriend met iets wat xo mooi leek weer alles kwijt.

      Ik denk vaak als Jezus niet zegt wat ik moet doen blijf ik thuis alleen ga ik nergens meer heen.
      En durf ook niet meer niet vanwege carona dat ook astma patiënt maar ook durf ik niet meer uit angst bedrogen te worden, Ja ik erken heb mijn ex verlaten omdat IK DACHT een christen us beter, nou we zijn niets meer en beter ook ik heb veel fout gedaan.
      En zou willen dat ik dat nooit meer hoefde te doen foute keuzes maken. Ppfff

      Ik heb nooit vriendinnen gehad we hadden vlooien hele schoolpleinen ontweken ons mocht wel ergens bijhoren maar dan voelde ik me nog niet fijn. Affain een gezin vol pijn afwijzing en vluchten dan maar de wereld in ik weet nu Gode zij dank dat het niet in de wereld te vinden is.

      Er is geen samen meer in Jezus naam de vaste mensen die naar mij omkijken willen mij veranderen (nooit kan ik iets goed doen altijd maar Anita als je nu zus en zo luister eens we gunnen het jou zo pff altijd alleen maar hulpverleners ipv normaal leven met een zusje familie of vriendinnen.
      Begrijp het leven niet meer doe alles fout zelfs mijn zieke hond wil ik soms niet meer die mag niets maar doet het wel
      Het is voor mij genoeg geweest hier krijg niet waar mijn hart naar verlangt, maar het gaat niet om het aardse leven hoop blijft op samen maar de bijbel is duidelijk en ik mag niet meer tot mijn eerste man is gestorven ik dacht zoek een christen die zal wel oke zijn doet dingen niet zo nou IK ja daar istie weer IK dacht en wat blijkt 26 jaar kapot ik zoek niet meer verwachte het van Hem kreeg en moest weer lolaten, een lesje voor mij? Ik snap weet het niet alles waarom.

      Als God nog maar voor mij is wie kan tegen mij zijn Hij is hoop ik. Mijn rots waar ik nu op bouw al begrijp ik er niets meer van.

      Ja ik geloof Ja ik geloof dat Jezus voir mij stierf en dat Hij aan het smadelijke kruis mijn zoenbloed verwierf.

      Stukje uit een lied wat ik oo zang zong mijn hart huilt hele dagen Hem. Niet meer eren in mijn zingen Het lijkt zo. Mooi oo aarde
      Ik verlang om bij de Heer te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *