Perspectief

Dit is een kwaad bij alles wat er onder de zon plaatsvindt: dat allen een en hetzelfde overkomt.
(vers 3)

Lieve zussen,

‘De enige zekerheid in dit leven is dat ik ooit zal sterven,’ hoorde ik iemand zeggen.
Dat is eigenlijk precies wat Prediker in deze verzen zegt.
Je weet niet hoe de toekomst eruit zal zien, maar dit weet je wél: je gaat dood… 
Wie je ook bent. Of je nu goede of slechte dingen doet. (vers 2)

Trieste woorden.
Woorden die ons gemakkelijk in de war kunnen brengen als we de context van Prediker vergeten.
Inderdaad, als we alleen op deze manier naar het leven kijken, komen we tot dezelfde uitzichtloze conclusie als Prediker: alle mensen treft hetzelfde lot.

Maar laten we niet over de drie woorden heen lezen waar het boek Prediker om draait: onder de zon!
‘Dit is een kwaad bij alles wat er onder de zon plaatsvindt,’ lezen we.
Predikers conclusie is gebaseerd op het zichtbare stukje van het bestaan.
Als we alleen dáár naar kijken, kan de moed ons in de schoenen zinken!
Want dit is wat we zien: Er is geen onderscheid tussen mensen als het gaat over het meemaken van moeilijke dingen, als het gaat over de dood. 
Ook het geloof maakt dat niet anders.
‘Allen treft hetzelfde lot …’ (NBV)

Gelukkig is het leven ‘onder de zon’ maar een klein deel van ons bestaan. 
Er is een leven ná dit leven ‘onder de zon’!
Een leven bij God.
Het maakt een wereld van verschil om met dat perspectief naar dit bestaan te kijken.
Niet alleen omdat we een volmaakte toekomst hebben.
Oók het leven ‘onder de zon’ is in Gods hand! (vers 1)

Het maakt wél uit wie je bent.
Het maakt wél uit dat je het goede zoekt.
Als kind van God mag je uit dankbaarheid voor Hem leven. Nu al!

Gebed: Vader, dank U wel dat ik in het perspectief van de eeuwigheid mag leven. Dat maakt het aardse bestaan zo anders. Dank U dat ik mag uitkijken naar de toekomst waarin alles goed zal zijn. Amen.

Liefs van Grace

Reacties

  1. Mooi weer Grace .Amen op het gebed van deze dag.Soms staan er dingen in Prediker dat bij sommige mensen hardt overkomt,Prediker is bij mij juist een van mijn favorieten.Ik vindt dat hij juist de mensen wakker schut.Doe het rustig aan ,werk je niet kapot voor de aardse dingen die vergaan….Prediker 3:18 -19 Ik zijde bij mijzelf:Wat de mensen kinderen betreft,God wil hen schiften en laten zien, dat zij eingelijk dieren zijn. 19 Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren,ja eenzelfde lot treft hen:gelijk deze sterven,zo sterven genen:en allen hebben enerlei adem,waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren;want alles is ijdelheid. Daarom is het ook zo mooi om in de bijbel te lezen,Alles wat adem heeft prijs de Heer..Prediker. 9:11 Zoet is de slaap van hem die werkt,of hij weinig eet : maar de verzadiging van de rijke laat hem in het geheel niet slapen.Wou ik even toevoegen ,Slotwoord van Prediker 12:8 Ijdelheid der ijdelheden,zegt de Prediker,alles is ijdelheid!Prediker 12:13 Vrees God en onderhoud zijn geboden. want dit geldt voor alle mensen……Ik dank God dat ik door Here Jezus uit genade mag leven! Een goededag gewenst ,alle zussen,veel sterkte voor de zussen die met hun gezondheid tobben lichamelijk of,pshychisce klachten God zegen allemaal.lieve Groetjes

    1. Goedemiddag Nelie.Ik denk ik weet het niet?Bedoel je dat ik zij mooi weer Grace?lk bedoel eigenlijk weer een mooie overdenking,Hier hebben we ook geen mooi weer regen en donker weer.Trouwens Nelie ,ik heb zondag avond gekeken,herhaling van de online dient op you tube baptisten gemeente texel van 23 Augustus. Een fijne dienst ,vooral die nummer van Johan de Heer mooi.! Lieve Groet.

    2. Grappige spraakverwarring😂. Overigens is “mooi weer” ook maar een relatief begrip. Na wekenlang die ellendige hitte vind ik het nu echt wèl mooi weer…. En ook hier is het grijs, winderig en af en toe nat, maar wat een verademing. Het is dus heel persoonlijk hoe je het beleeft. (zelfde regio als Susan, ontdekte ik vorige week).
      En Susan, ik houd ook wel van Prediker. Hij kan zo lekker nuchter zijn, realistisch. Niet die roze wolk die sommige christenen pretenderen.

    3. ‘k Begreep wel wat je bedoelde hoor Susan, het was ’n flauw grapje! Maar wat leuk dat je naar önze”dienst hebt gekeken, waar woon je als ik dat mag vragen?

    4. Lieve Kjersti,wat mooi dat je ook van Prediker.Houd Ik vindt dit weer ook heerlijk weer!lieve Nelie.Ik woon in Dordrecht,maar heb in een ander gemeente voorheen gewoond in de Drechtsteden. Hier zeggen ze hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt.Dus mooi niet!Drechtsteden zijn mooie steden ,de vier rieviren wordt ook wel eens gezegd. Een Goedenavond verder.

  2. Wat een geweldige boodschap vandaag.
    Wij, die geloven in de Here Jezus zullen, op een dag, Hem gaan ontmoeten!
    Wat een voorrecht van de genade die Hij ons bewijst.
    En wat een hoopvol perspectief, ook als je hier moet lijden, door welke omstandigheden ook.

  3. Onze dominee zei het zondag nog gezegd en ik heb het genoteerd en hou me eraan vast:
    ‘Als je God en Christus liefhebt, zul je zalig worden’.

  4. Goede morgen zussen.wat een mooie boodschap hebben wij gekregen op de vroege morgen!
    Daar willen we naar proberen te leven,en er naar uit zien.🙏
    En bij het gebed van Grace,
    Wil ik mij graag aansluiten.
    Ware,en goede,woorden.
    Amen.
    Alle een fijne dag gewenst.

  5. Goedemorgen geliefde koninklijke zussen,
    Dat zijn we geworden door het bloed van onze Heer Jezus Christus en we mogen leven onder de zon en met DE ZOON nu en straks als we sterven. God kent jou vanaf het begin helemaal van buiten en van binnenin en wat je ook gedaan hebt of ook doet ZIJN liefde is voor eeuwig. Het is zoals Grace zegt we mogen uitkijken naar een geweldige toekomst
    Een hele fijne en gezegende dag allemaal.

    1. Ja Riek, wat zeg je dat mooi: geliefde kinderen, koninklijk, van de Grote Koning. En niets of niemand kan dat van ons wegnemen!
      Wat een rijkdom.
      Amen op het gebed van Grace.

    2. Mooi Riek wat een genade nauwelijks te bevatten .Zijn liefde is voor eeuwig daar komt nooit een einde aan.
      Liefs uit Veenendaal

  6. Maar waar wij eigenlijk naar uitkijken, dat zijn de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die God beloofd heeft. Daar zal alles goed en rechtvaardig zijn.
    2 Petrus 3:13 HTB

    1. Ja! Wat een dag vol vreugde zal dat zijn…dan zijn wij bij Jezus, en klinkt het overwinningslied!

    2. Op de nieuwe hemel en aarde zal God zelf onze Zon zijn degene die we nu zien is er dan ook niet meer. Ik ben zo benieuwd hoe het zal zijn.Wat een toekomst ligt er voor ieder klaar. Groeten vanuit Friesland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *