De liefde

En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.

Lieve zussen,

In de christelijke gemeente van Korinthe is een nare sfeer ontstaan.
De mensen wedijveren met elkaar over wie de hoogste gaven van de Geest heeft.
Ze proberen elkaar te overtreffen.
Ze vergeten dat het niet meer om het werk van de Geest gaat als je jezelf op het oog hebt…
Dat wil Paulus de gemeente duidelijk maken in zijn brief.
Jullie vergeten de grootste gave van de Geest, zegt hij. De liefde! Deze gave is dé weg naar eenheid en dienstbaarheid.

De liefde is namelijk de gave die altijd zal bestaan.
Andere gaven van de Geest zullen verdwijnen als God alles nieuw zal maken.
Denk aan profeteren, aan genezingen verrichten, voor de armen zorgen, onderwijs geven en elkaar bemoedigen.
Deze gaven zullen niet meer nodig zijn in de volmaaktheid.
Maar de liefde zal nooit verdwijnen.
De liefde is van eeuwigheid.
De liefde is de verbinding tussen dit onvolkomen bestaan en de volmaakte toekomst.

Als je de andere gaven van de Geest inzet zónder liefde, zijn ze betekenisloos. (vers 1-3)
Zó belangrijk is de liefde!
Als je door de Heilige Geest het nieuwe leven bent begonnen, is de liefde de bron, de kracht en het doel van je handelen.
Laten we God bidden of Hij ons die liefde wil geven, de liefde die alles overtreft! (1 Korinthe 12:31)

Gebed: Heer, wilt U mij de weg van de liefde leren. Laten mijn woorden en daden door de liefde gekleurd worden. Leid mij door de Heilige Geest, zodat ik niet mijn eigen eer, maar úw eer op het oog heb. Amen.

Liefs van Grace

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Al wat gedaan wordt uit liefde voor Jezus, dat houd zijn waarde en zal blijven bestaan. Maar doen we het om gezien en gewaardeerd te worden van; kijk eens hoe goed of zij is, dan is het vuilnis voor God. Waarom doe ik wat ik doe, mogen we ons steeds afvragen; ter ere van God of ter ere van m’n eigen ik? Inderdaad, liefde is de grootste gave. Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. ANiTA, leer van jezelf te houden.God heeft hier verdriet van als je zo over Zijn Schepsel praat. Je bent zó kostbaar dat Hij Zijn zoon ook voor jou aan het Kruis heeft gegeven!

  2. Dankjewel Grace!
    Hoorde /las deze spreuk pas
    Iemand kan niet iedereen helpen,maar iedereen kan wel iemand helpen .
    Dan wordt de wereld toch elke keer een stukje beter.

  3. Lieve Anita-Vlinder,
    Wat erg dat je zo lijdt en worstelt…. Het aardse leven is inderdaad niet rechtvaardig, en Gods Liefde zien en voelen we lang niet altijd terug in ons aardse leven…. tenminste niet als we die zoeken in andere mensen, of wanneer je blik maar gevangen blijft door je zonden.
    Maar je bent Vrijgekocht geliefde zus! Als jij vergeving hebt gevraagd voor je zonden, ze beleden hebt, dan straft Hij je er zeker niet voor! Want de Here Jezus heeft de straf voor jou, mijn, onze zonden op Zich genomen!!
    Je mag Vrij zijn als een vlinder, hier in dit leven al, ook in alle pijn, moeite, verdriet, eenzaamheid, vragen en worstelingen.
    Blijf je blik steeds terugsturen naar Jezus, naar Zijn woorden: “Het is Volbracht!!!”
    Ik wens en bid je Zijn nabijheid toe, bevrijding van alles wat je zo te neer slaat…. Het ervaren van Liefde, Zijn Liefde en menselijke liefde, in de gebrokenheid van dit aardse leven….

    1. Ja Kjersti, dat is precies wat ik ook wil zeggen tegen Anita, Vlinder.
      Ik word er gewoon verdrietig van Anita, Vlinder, zoals jij nog lijdt onder je zonden/fouten… vergeven is vergeven..is weg voor Gods aangezicht! Ik denk zelfs dat je God er verdriet mee doet, dat je steeds weer terug komt op al die dingen uit het verleden. Hij werpt ze in de zee, maar jij hengelt ze steeds weer op…
      Probeer dat los te laten joh, je mag genieten nu, leven uit en van genade !!! Dat gunt God jou, je bent Zijn geliefd kind! Het is klaar, er is voor al jouw zonden betaald met het kostbaar bloed van Jezus.
      Leef met volle teugen, glimlach elke morgen: er is iets moois dat op je wacht….ik zal voor je bidden lieve zus.

  4. Oja, Grace, bedankt voor je duidelijke uitleg weer!!! Had er nog nooit zó naar gekeken, dat de andere gaven van de Geest straks niet meer nodig zijn…

  5. Anita Vlinder, het is goed dat je van je afschrijft, je hoeft geen sorry te zeggen! Ik wil je meegeven het lied van Kees Kraaijenoord: houd vol! Zoek maar eens op, op YouTube. Maar ik denk ook dat jij een te zwaar juk op je neemt, Jezus zegt: Mijn juk is zacht en mijn last is licht! Je mag ook een kinderlijk geloof hebben. Ga dicht naar Papa toe en zeg Hem alles wat je bezighoud. Kijk naar de Heer Jezus en verdiep je in Hem, vanuit de bijbel, mag ook gerust een kinderbijbel zijn, als de gewone je boven de pet gaat. Of het Boek, die vertaling lees ik vaak. Begin in Johannes of Markus. Kijk naar Boven!! Ik wens je Gods Geest toe, Die je dingen wil uitleggen.

  6. Ik ben weer terug bij af begrijp niets meer van het woord en liefde al helemaal niet ik zie terug belijd strijd voor geloof maar wordt al eenzamer.
    Geloven is kei zwaar om stand te houden.

    En altijd onzeker if je wel goede wegen kiest.

    Levenslang gevangen door liefde die ik niet kreeg overgenomen vluchtgedrag van generatie oo generatie en als je denkt yes dit is vd Heer weer alles kwijt.

    Vakantie xo belangrijk
    Jaren alleen net als straks weer carona die komt waarom preken de Heer regeert en doen we ja ook ik de dingen die we denken nodig te hebben ik heb recht op vakantie ik ik ik.
    Wij hebben recht de sloppenwijken in te gaan te delen.

    Ik ben xo veel boos over wat een ander niet heeft ik wel, zo onverdeeld terwijl ik ook niet alles kan kopen maar leven op een vuilnisbeld wat ik deze week zag gaat me aan het hart als er nu duizend zussen hier zijn 1. Euro doneren ik weet niet waar en hoe dan kan ik ook nog meedoen.

    Mijn hart huilt om de wereld wat mensen doen zelfs over grenzen gaan ja doe ik ook ben niet uitgezonderd maar het breekt mij als ik zie wat de wereld is ver van wat de Heer wilde.
    Het komt denk ik doorbmijn eigen berouw van mijn zonden dat ik dit zie.
    De machteloosheid in dit leven onbegrip affain ik begrijp er niets meer van.

    Toch een gezegende dag gewenst sorry voor mijn schrijven.

    Anita Vlinder.

  7. Mooi, om naast deze overdenking 1 Corinthiërs 13 te lezen. Wat wordt het in dit hoofdstuk duidelijk: alles wat gedaan wordt vanuit een andere bron als de liefde, doet mij geen goed.

    Dat zie ik in mijn eigen leven terug. Ik kan mijn buurman elke zondag een pannetje soep brengen, maar als dit gebeurt vanuit zelfliefde en het oppoetsen van m’n eigen zelfbeeld, zal het aanreiken van een pannetje soep mij niet gelukkig maken…
    Een anonieme gift uit een liefdevol hart maakt zowel de ontvanger, als de de geefster gelukkig…

    Ik kan jouw gebed van harte mee bidden Grace, want ik besef ook nu weer dat ik het zonder mijn Heer niet red!

    Uit liefde voor onze verongelukte zoon heb ik een boek geschreven. Verschillende zussen hebben hem en kunnen vast onderschrijven dat het een super eerlijk en kwetsbaar boek is. Voor deze melding heb ik de toestemming van Grace, die zèlf ook een exemplaar kocht voor haar vakantie binnenkort. Het boek heet: STIL
    subtitel: ‘rouw uit een moederhart’ en is nog bij mij verkrijgbaar. Belangstelling?

    Mijn mailadres is: liesboven@home.nl

    1. Mijn hart is een al al rouw
      Zoveel boeken gelezen
      Het veranderd mij niet wel heb ik ervaren ben niet alleen.
      En wat ik doe al ist niet goed misschien is mensen niet meer vertrouwen ben te vaak ergens ingetrapt mijn zoon is me afgenomen door jeugdzorg ik zocht altijd christelijke hulp.
      En toch raakte ik alles kwijt.
      Een machteloze wereld das wat ik xie ik stond er bij keek er na.
      En ga gebukt ja eigen schuld God straft mij daar ben ik zelfs blij mee.
      Want ik heb foute keuzes gemaakt.
      Mijn leven is wat het nooit had moeten zijn kapot gebroken.

      Sorry ik leef wel met u mee voel de pijn de smart, fijn dat je anderen kunt helpen.
      Ooit xei iemand ook tegen mij schrijf een boek.
      Ik kan het niet het xou een Horor story worden.
      Ja ik ben schuldig sta in t rood bij de Heer.

      Maar Hij vergeeft.
      Hoop dat mijn geloofag blijven al moet ik strijden tot de dood me scheid dan bedoel ik lijden om rouw van levenden hopende dat het ooit anders wordt elke dag gedachten maar als het niet goed komt in dit leven
      Biddend soms op knieen of diegene bij de Heer mogen komen de Hemel mogen zien enalle ellende die was voorbij zal zijn.

      Ja ik blijf strijden tot vermoeiends toe.

      Hij weet het alles lijd mij door de diepte heen laat mij nooit alleen. Heeft mij altijd gedragen.

      Sorry. Sorry

  8. Geloof, Hoop ,en Liefde, de meeste van de drie,is de liefde, als we de liefde in ons hart voelen zullen we de mensen en de dingen om ons heen anders gaan zien, en er mee om gaan, zussen dat we nou die liefde mogen voelen in ons hart gegeven door onze Heer en Heiland wat zal dat fijn zijn. al kennen we elkaar niet persoonlijk, dan toch de zorgen en liefde met elkaar te delen. Een fijne dag toegewenst allemaal 🙏

    1. Lieve Anita Vlinder,
      Wat jammer dat je zo zwaar juk met je meedraagt, ik begrijp dat er heel veel in je leven is gebeurt, en dat weegt loodzwaar.
      Probeer dat van je af te doen, je bent een geliefd kind van God, Hij wil die lasten dragen, dat zegt Jezus zelf.
      Mooi is de foto gemaakt die Grace er vanochtend bij deed, ik trek mij daar vaak aan op, het leven hier kan o zo zwaar zijn,ik weet er alles van.
      Maar elke dag begin ik met God, ik leg hem mijn noden angsten zorgen voor, en zeg Heer ik leg het bij U neer, ik kan het niet alleen, help me aub.
      En in dit vertrouwen begin ik de dag, elke dag anders, ga zo even op de fiets naar de bakker, ben vanochtend al even bij een alleenstaande buurvrouw geweest , en zo kleurt mijn dag elke dag weer een gouden randje, probeer het maar, het zal jou vast lukken, zeker met onze Heer, liefs Tetsje

  9. Liefde Gods,die elk beminnen
    Hemelhoog ten boven gaat.
    Kom in onze harte binnen
    met uw milde overdaad.
    Jezus een al al ontferming,
    daal van uit de hoge neer.
    Met uw heerlijke bescherming,
    In ons bevend hart o Heer.🙏

  10. Als alles op deze wereld gedaan zou worden met liefde (voor de ander), zou de wereld er heel anders uitzien.
    Mooi om op ons eigen plekje een klein begin te maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *