Zoveel genade

Maar hij antwoordde en zei tegen een van hen: Vriend, ik doe u geen ​onrecht; bent u het niet met mij eens geworden over een penning? Neem wat van u is, en vertrek. Ik wil aan hem die het laatst kwam, hetzelfde geven als aan u. Of is het mij niet geoorloofd met het mijne te doen wat ik wil? Of bent u afgunstig omdat ik goed ben? (vers 13-15)

Lieve zussen,

Wij denken als mensen vaak veel te klein van Gods barmhartigheid.
Dat leert de Here Jezus ons door deze gelijkenis.

De heer van de wijngaard haalt bij het ochtendgloren een ploeg arbeiders van de markt.
Het is een uur of 6 en ze hebben een lange werkdag voor de boeg.
De heer komt met de arbeiders overeen dat ze één penning zullen verdienen.
Dat is een eerlijk loon.
Een gezin kan daarvan een dag onderhouden worden.

Om 9 uur haalt de heer nog enkele arbeiders van de markt.
Hij zegt niet concreet wat ze zullen verdienen.
Hij zegt wel dat ze zullen krijgen wat rechtvaardig is.
Deze arbeiders zullen vast gedacht hebben dat ze een halve of driekwart penning zouden krijgen.
Dat zou logisch geweest zijn, want de werkdag was al een eindje heen.

Precies hetzelfde doet de landheer om 12 uur en 3 uur.
Telkens zegt hij de arbeiders toe dat hun loon rechtvaardig zal zijn.
Om een uur of 5, als de werkdag haast ten einde is, gaat de heer nog eens naar de markt.
Daar ziet hij enkele arbeiders werkloos staan.
Hij huurt ze in.
Niet omdat hij ze nog nodig heeft. Nee, deze mannen kunnen nog net meehelpen met opruimen!
De heer huurt ze in om hen te helpen.
Nu kunnen zij deze dag toch nog hun gezin te eten geven.

Dan komt het moment van uitbetaling.
De heer begint bij de arbeiders die er net een uurtje zijn.
Hij geeft ze een dagloon, één penning.
Dat komt hem op hevig commentaar te staan van de arbeiders die de hele dag voor hem gewerkt hebben.
Zij vinden het oneerlijk dat ze niet méér krijgen dan de arbeiders die maar een uur gewerkt hebben.

Maar de heer zegt: Ik had toch met jullie afgesproken dat ik jullie een dagloon zou uitbetalen? Daar houd ik me toch aan? Of kunnen jullie het niet hebben dat ik goed ben?
De eerste arbeiders misgunnen de laatsten het noodzakelijke: een dagloon om hun gezin te onderhouden.

Het ligt bij God hoe Hij zal oordelen en hoe ver zijn genade zal gaan.
De Here Jezus verdiende de redding voor ons.
Mag Hij met zijn verdienste niet doen wat Hij wil?

Hoe ver zal Gods genade gaan?
Gelukkig dat alleen Hij daarover gaat.
Zijn genade en barmhartigheid gaan onze logica ver te boven!

Gebed: Heer, bewaar mij voor hoogmoed. Geef dat ik van deze gelijkenis leer en U navolg in goedheid en ontferming. Uw liefde en genade gaan mijn begrip ver te boven. Geef dat ik nooit vergeet dat ik uw genade net zo hard nodig heb als een ander. Amen.

Liefs van Grace

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Lieve eenzame, mij raakt het ook dat jij jezelf zo noemt.
    Er zijn natuurlijk veel vormen van eenzaamheid .Tijdens het strijken dacht ik er over na en dacht misschien kan ik iets voor je betekenen.
    Hoeft niet mag. !!!!!!!!!Denk er maar over na. Je mag mijn mailadres aan Grace vragen.

    Een lieve groet Anneke

  2. Aan Eenzame wil ik graag door geven: Zorg goed voor je zelf en voor anderen.( als dat mogelijk is) ‘k Denk dat je je dan geen eenzame meer noemt.

  3. Wat een mooie getuigenissen deze zonnige morgen, Lies Riek.
    Dus kun je ook alleen als je door onze Vader geleid word.

    Ik dacht aan de tekst in Lukas 15, dat er blijdschap zal zijn in de hemel als er één zondaar zich tot God bekeerd.
    Dat spreekt al van zoveel genade. !!!! Ik bid en hoop dat er nog vele Jezus leren kennen als hun redder, dan word het een groot feest van genade. Lieve zussen die het moeilijk hebben in deze tijd wens ik de nabijheid van onze Heer toe.

    1. Anneke 3; gelukkig mogen we zeker weten dat Hij bij ons is en uit die zekerheid kracht putten om vol te houden op de plek waar Hij ons heeft geplaatst.Wat ’n genade!

  4. Goedemorgen allemaal,
    wat een mooi geschreven stuk weer van Grace ! En wat een mooie verhalen komen er weer van de Zussen hier op terug!
    Voor iedereen een mooie zonnige dag en allemaal héél véél kracht en sterkte, vooral degene die dit echt nodig hebben! !
    ” Mijn Oog zal op U zijn”
    Een ” warme” groet,

  5. Dankjewel Grace voor deze woorden van vandaag en dank je wel Lies voor je getuigenis. Mijn moeder gaf zich over aan de Heer 3 weken voor dat ze stierf. Ze zei altijd “jij met je Jezus ” Ik kon haar zo niet laten gaan en ben naar het ziekenhuis gegaan en ben daar blijven slapen. Ik heb haar gevraagd of het goed was dat ik voor haar bad heb voor haar gezongen en uit de bijbel gelezen. Toen begon ze te huilen, en heb ik haar gevraagd of ze wist dat Jezus van haar hield en voor haar gestorven was.en dat Hij haar wilde vergeven en weer knikte ze ja. Ik heb voor haar mogen bidden en toen viel ze in slaap, zij die zo bang was om te gaan slapen mocht nu eindelijk uitrusten, ik ben nog nooit zo dankbaar geweest. GODS genade is zo groot. Mijn familie vond en vind het onzin maar staks zie ik míjn moeder weer terug en krijgen een band die we hier niet konden hebben. Samen voor Jezus wat een voor uit zicht. Gezegende dag allemaal

  6. Ik volg de overdenkingen van Grace al jaren en ook jullie, zussen in het geloof. Zo weet ik Lies, dat jouw boek klaar is maar ik vroeg mij af of hij al in de winkel ligt en hoe het boek heet. Ik zou hem graag willen lezen.

    Liefs Karin.

    1. Is nu bij dr uitgever Karin en komt D.V 26 juni (dag waarop onze zoon verongelukte) op de markt. Je kunt hem tzt bij mij bestellen; we investeren er ook in.
      Ik ben van plan via Zussenliefde een advertentie te plaatsen met meer gegevens. Lieve reactie van je!!

  7. Eenzame, het raakt me dat je jezelf met deze naam noemt. Ik bid voor jou, dat jij je door de dagelijkse overdenking op zussenliefde en het onderlinge ‘contact’ van ons als zussen veel minder eenzaam mag voelen. En ik bid voor je of God mensen en contacten in je leven wil geven die je eenzaamheid doorbreken. In Christus verbonden,
    jij en iedereen een hele mooie en zonnige dag, liefs, andrie.

    1. Wat mooi lies wat je hebt gedaan.Riek ook mooi wat jij hebt gedaan.God zegen lieve Groetjes.

  8. Deze overdenking heeft jaren geleden voor mij een diepe betekenis gekregen.
    Ik was een ongelofelijke wetticist en een werkster vsn het eerste uur. Ik deed alles om de landheer tevreden te stellen en mijn loon eerlijk te verdienen! Dus stond ik vooraan bij de mopperaars toen ik ontdekte dat de nietsnutten en de klaplopers hetzelfde daggeld in hun loonzakje hadden gekregrn als ik.

    In die tijd wist ik van iemand die kanker had en uitbehandeld was. De man was onchristelijk en had z’n hele leven alleen voor zichzelf grleefd. Omdat hij alleen was komen te staan bracht hij de tijd tot zijn sterven door bij zijn christelijk (geworden) dochter en schoonzoon.

    Ik wist dat de man spoedig zou sterven en ging voor hem bidden. Op een dag kreeg ik (van God) de ingeving hem het door Grace genoemde verhaal te sturen.
    Ik heb het voor hem in eigen woorden weergegeven en geschreven dat ik al een tijdje voor hem aan het bidden was.
    De brief heb ik met angst en beven op de bus gedaan, want ik vond het uiterst griezelig.

    Een week later hoorde ik dat de man met ontroering en tranen de brief had gelezen, hem aan z’n dochter heeft gegeven en haar heeft vertekd: dat hij vanwege zijn levensstijl zeker wist dat Gods genade niet voor hem was. Na lezing vsn de brief zei hij tegrn z’n dochter: ik wil graag dat de dominee komt.

    Nog geen twee weken later overleed hij en is vanuit de kerk begraven (met o.a. deze tekst). Wat was ik dsnkbaar en blij!
    We kenden elkaar niet, hebben elkaar nooit gesproken, maar zullen eens samen aan her feestmaal in de hemel zitten.
    Misschien dat Jezus ons dan wel aan elkaar voor zal stellen..

    En het verhaal over de arbeiders en hun loon heeft vanaf dat moment geschitterd in mijn leven. Wat een goedheid en liefde spreekt er uit. En nu? Ik sta met liefde als eerste te plukken, zelfs als ik weet dat de laatkomers net zoveel loon krijgen als ik.
    Alles uiit liefde voor de Heer!

    (P s. Dit verhaal heeft met toetemming van de dochter een plaats in mijn boek gekregen, dus durf ik het hier ook wel te delen)

    1. Goede morgen Grace ,en zussen.
      Wat is en blijft het toch een mooi verhaal .
      Een verhaal waar wij/ ik iets van
      mogen toelaten in ons leven .🙏

      Lies jij ook ,wat is het weer mooi zoals jij dit verhaal er passent bij hebt geschreven, dat jij dit in je leven bij ervaring hebt gehad,met een geweldige uitwerking.
      Ik kreeg er kippen vel van deze mooie gebeurtenis,en dat jij het wilde delen met ons,mijn dank daar voor.
      Fijne lentedag gewenst.🌞
      Groet van mij uit Voorthuizen.xxx🌹

    2. Wat een mooi verhaal Lies. Soms zijn we te bang om iets te doen maar je ziet dat wat in je hart opkomt altijd moet volgen. Zo zie je maar weer dat God doorwerkt door mensen die voor hem open staan. Hoop dat je nog veel keren zo tot zegen mag zijn.
      Iedereen een gezegende mooie dag gewenst.

    3. Heel mooi Lies, je bent gehoorzaam geweest aan wat Vader op dat moment van je vroeg. Maar dán moet je het nog gaan uitvoeren., en daar heb je Gods hulp bij gekregen. Oh, Gods genade is zo onvoorstelbaar groot!

    4. Lies, wat groots!! Bidden heeft kracht, wat nodig om zulke verhalen te delen!! God is groot!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *