Onbekende toekomst

En heel de gemeenschap van de Israëlieten morde tegen ​Mozes​ en tegen ​Aäron​ in de woestijn. De Israëlieten zeiden tegen hen: Och, waren wij maar door de hand van de HEERE gestorven in het land ​Egypte, toen wij bij de vleespotten zaten en brood aten tot verzadiging toe! Want u hebt ons uitgeleid naar deze woestijn om heel deze ​gemeente​ van honger te laten sterven. (vers 2-3)

Lieve zussen,

Het is lastig om rustig de onbekende toekomst tegemoet te zien en op God te vertrouwen.
We weten wat we hebben… en niet wat we krijgen.
Dat is een reden waarom mensen een vertrouwde situatie vaak moeilijk los kunnen laten, zelfs als ze daarin ongelukkig zijn.
Het heeft ook te maken met je persoonlijkheid.
De één kiest liever voor het oude vertrouwde, terwijl een ander van het onbekende avontuur geniet.
Het is de vraag hoe veilig het oude vertrouwde wérkelijk is.
Geeft het ons eigenlijk geen vals gevoel van veiligheid?
Hoe twijfelachtig is de zekerheid van ‘wat je hebt’?
Het leven kan in één seconde volledig veranderd zijn…

We zagen dit ook gebeuren bij het volk Israël, nadat God hen uit Egypte had bevrijd.
Wat had het volk daar geleden!
Ze werden onderdrukt, moesten slavenarbeid verrichten en hun jongetjes werden op bevel van de farao verdronken.
Toen God hen bevrijdde, liet Hij zien hoe machtig Hij was.
De Israëlieten zagen het in de tien plagen die God over Egypte zond.
Ze zagen hoe God een pad door de zee maakte en voor hen streed tegen de farao.
Overdag zagen ze de wolkkolom en ’s nachts de vuurkolom.
God was bij hen!

Maar toen de Israëlieten tegenslag ontmoetten tijdens de woestijnreis, riepen ze meteen: ‘Waren we maar in Egypte gebleven! Daar hadden we tenminste water en vlees!’
Met andere woorden: In Egypte was de situatie tenminste voorspelbaar. Daar hadden we grip op ons leven. We wisten wat we hadden…
Werkelijk? Was de vertrouwde ellende in Egypte beter te hanteren dan het heden waarin ze op God moesten vertrouwen?

Ja, zo werkt het vaak bij ons, wankelmoedige mensen die zélf de controle willen hebben.
Lieve zussen, laten we ons niet vasthouden aan valse zekerheden.
Natuurlijk moeten we onze verantwoordelijkheden nemen en ook aan de dag van morgen denken.
Maar de toekomst is onbekend, hoeveel garantie we ook inbouwen.

We mogen met God de dag van morgen tegemoet gaan.
Hij heeft laten zien dat Hij altijd voor zijn kinderen zorgt.
Ook als het tegenzit is God er nog steeds.
Dan hoef je niet paniekerig terug te grijpen op een vals gevoel van grip en op denkbeeldige zekerheden.
Alles is veranderlijk. Behalve de God die je leidt!
Hij is je Houvast, overal en altijd.

Gebed: Vader, vergeef me dat ik vaak wankel in mijn vertrouwen op U. Dan ben ik pas rustig als ik zélf de touwtjes in handen heb. Leer mij op U te vertrouwen. U bent mijn Houvast, in het heden en in de onbekende toekomst. Amen.

Liefs van Grace

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Dankbaar dat ik mij aan God mag vasthouden. Oktober 2019 vo oor de 2e keer weduwe geworden. Heel onverwacht deze keer. En toch … God was en is er bij, altijd. Groot is Uw trouw, o Heer, hebben we gezongen bij de afscheidsdienst. En nog steeds zingt dat in mijn hart. Elke dag dank ik Hem voor wat ik ontvang aan troost, moed en hoop voor de onbekende toekomst.
    Dank voor elke dag een nieuwe meditatie 🙏🙏

    1. Wij hebben onze 2e dochter met opzet deze naam gegeven: INGEBORG. Omdat de betekenis is: In God geborgen.
      Dat ben jij ook en Hij zal je dragen.

      Berber

  2. Wat weer een mooie overdenking en bemoediging.Fijn Grace dat jij ons dit elke dag weer mee mag geven.
    Vertouwen op Hem ook in de woestijn

  3. Dank je wel Grace voor het openen van mijn ogen, om de realiteit te zien. Ik hou ook meer van “het vertrouwde”, maar moet dat loslaten en de Heer totaal vertrouwen in wat er komen gaat.
    Niet altijd makkelijk……..

  4. Wat een zegen om elke morgen zo’n mooie overdenken te lezen. Dank voor het schrijven en het bemoedigen van ons om God te vertrouwen in elke omstandigheid!

  5. Zó herkenbaar in mijn leven.
    In mijn hoogmoed denk ik vaak: als ik de wonderen had meegemaakt van het volk Israël zou ik niet hebben geroepen: had ons maar in Egypte gelaten…

    Door de jaren heen heb ik mezelf wel leren kennen. Ik kan er niet tegen als de Here mij op de proef stelt. Ik word dan ongeduldig en ga zelfs twijfelen aan Zijn liefde voor mij. Ik kan de overdenking en het gebed dan ook van harte beamen.

    Dank je Grace dat je me weer even de spiegel hebt voorgehouden…

    1. Heel herkenbaar,,Lies. Die hoogmoed is mij ook heel niet onbekend. Het is goed om nu met dit virusje op je plaats gezet te worden. Soms denk je dat je onmisbaar bent. Nu draait het zonder mij ook door!! Toch geeft ook dat rust en vertouwen. Deze spiegel leert mij weer veel. Ben erg blij en dankbaar elke morgen met je overdenking, Grace. Een prachtige gave.

    2. Prachtig wat een mooi begin vd de dag de bemoedigingen die ik hier lees maar ook bijbels en door preken het komt zo enorm binnen diepere Liefde dan de Heer geeft kan niemand geven ik was vele jaren opzoek dacht een christelijke man zou beter zijn, niet wetend wat het woord daar over zegt, dat een man mede gelovig is in huwelijk nu jaren van veel ellende verdriet weet ik waar mijn zonden liggen, in mijn eigen ik gedachte maar toen ik ging scheiden nooit gevraagd Heer wat wilt U dat ik doen zal, de laatste jaren zette ik me af bij ontmoetingen steeds meer en meer in relaties zei ik mag niet niet bijbels, omdat ik bijbels wilde leven naar Gods woord, wat een Genade dat ik zelfs nu ik jou lees grace mag zien wie de Here voor mij wil zijn en altijd is geweest in de woestijnen van mijn leven maar vaak door mijn eigen fouten gemaakt Maar en dan Ja dank U Heer, Wat ontroerd kan ik hier van worden dat Hij mij op t oog heeft, mij ziet hoort, en dat ik Zijn liefde in mijn leven genoeg heb, oo ja natuurlijk verlang ik naar iemand naast mij menselijk maar de Heer zal uikomst geven als het van mij uitgaat komt er niets van terecht dan mijn eigen ja ook oude patronen terug grijpen ik wist wat ik had kon dat toch aan veilig???????
      IN JEZUS ARMEN ZIJN WE VEILIG EN GEBORGEN.
      Heer leidt mij op de weg die U wilt dat ik gaan zal.
      En al moet ik door een dal van diepe duisternis ik vrees geen kwaad want U bent bij mij.
      Och eerlijk als mens soms vrees ik heb ik twijfel, kan het mooi verwoorden, toch is dat mijn hoop mijn verlangen God te dienen te zien wat Zijn woord tot mij spreekt en Hij ziet het hart aan, afgelopen jaren heb ik veel heel veel gehuild onder kerkdiensten intens aangeraakt, geschreeuwt naar God en Hij heeft mijn roep gehoord, zelfs meer gegeven dan dat zoals ik niet had gedacht gehoopt Nee, Maar ik mag gaan in geloof dat zijn plan mooier beter is dan al mijn gedachten.
      Ik wens elke vrouw die worstelt in de woestijn van het leven zit geef je over aan Hem Hij is alle Hulde waard in Hem vind je rust ook al is je weg van beproeving nog zo zwaar.
      Gods zegen.

      Liefs uit een bewogen hart dat niet uit mijzelf maar gekregen van Hem die mij lief heeft Liefde is en Liefde geeft, Hij is het waard durf maar los te laten wat je vast wilt houden en niet bijkunt of denkt veranderd wel maar niet doet och dan Heb je Jezus zo nodig.
      Jezus ik wil U vragen voir zussen die net als ik oprapen wat niet hoeft, wilt U ze beschermen en ons bij U Vaderhart brengen in geloof Hoop en vertrouwen dat we alles los kunnen laten zodat angst pijn verdriet geen vat meer heeft op ons leven maar U in die pijn het verdriet en angst komt en we vrede vinden die all ons verstand te boven gaat, dan wordt de wereld en verlangens minder en U meer en meer abba Vader U behoren wij toe.

      Gods zegen lieve zussen.

    3. Lieve zus, als je voor de spiegel staat, zeg dan steeds tegen degene die je dan ziet; wat ben je toch ’n mooie schepping, wat heeft Schepper God jou toch prachtig gemaakt!!!!!! hug van je zus van Texel;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *