Blij zijn met…

Verblijd u met hen die blij zijn ...

Lieve zussen,

Paulus roept de lezers van zijn brief op om met elkaar mee te leven, in vreugde en verdriet.
Meeleven met blijde gebeurtenissen lijkt misschien niet zo moeilijk.
We gaan liever naar een feest dan naar een begrafenis.
Je ziet het wel op aankondigingen staan: ‘We nodigen je uit om deze dag met ons mee te vieren.’
Het kan je vreugde verdiepen als de mensen om je heen zich mét jou verheugen.
Wat is het mooi om God samen te danken voor zijn zegeningen.

Maar blij zijn om het geluk van de ander kan een moeilijke kant hebben.
Het kan een pijnlijk gemis in jouw leven raken.
Op kraambezoek bij je vriendin, terwijl je zelf al jaren op een baby wacht.
Een feestelijke kerkdienst waarin jonge mensen geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je eigen kind niets meer met het geloof heeft.
Terwijl er om je heen een feestelijke sfeer is, kun jij vanbinnen met pijn worstelen.
Misschien verberg je je gevoelens achter een lach.
Wat kan dat een eenzaamheid geven.
Je kunt bitter worden. Of zelfs jaloers.
Je ontdekt dat je blijdschap soms niet meer oprecht is…

Het gaat in dit bijbelgedeelte over onderlinge liefde.
Bitterheid en jaloezie kunnen die liefde in de weg staan.
Verblijd u met hen die blij zijn…?
Hoe kun je deze oproep in praktijk brengen, terwijl je door je gevoelens heen en weer geslingerd wordt?

Dat kan door naar de plaats te gaan waar de liefde begínt. Bij God.
Dank Hem voor de vreugde in het leven van de ander.
God wil je helpen om je daarover van harte te verblijden.
Hij kent van élk leven de vreugde en de pijn.
Hij weet dat deze gevoelens soms zo verwarrend samenkomen.
Bij Hem is alle ruimte voor je moeiten.
Dat geeft rust en troost.

HEER, U weet wat er in mijn hart leeft. U kent ook de gevoelens waarmee ik soms geen raad weet. Help mij om met de ander mee te voelen vanuit oprechte liefde. Amen.

Liefs van Grace

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Als een hert dat verlangt naar water,
    zo verlangt mijn ziel naar U.
    U alleen kunt mijn hart vervullen,
    mijn aanbidding is voor U.
    U alleen bent mijn Kracht, mijn Schild.
    Aan U alleen geef ik mij geheel.
    U alleen kunt mijn hart vervullen,
    mijn aanbidding is voor U🙏

  2. Lieve zussen, zorg goed voor jezelf en van daaruit voor anderen! Heb ze lief met de liefde van de Heer, want vanuit jezelf kun je dat- vaak- niet!

  3. Dank je Grace,voor deze bemoediging. Inderdaad Hij kent van elke leven de vreugde en pijn.Ik heb te vaak mijn vertrouwen,in de mensen gesteldt,maar kwam ieder keer opnieuw teleurgesteldt uit,Ik vraag me altijd af licht dit nu aan mij ,of kom ik de verkeerde mensen tegen,lk loop altijd met een masker op,door een famililid sexseul misbruikt te zijn van je 9 tot je 12 jaar is een hele slechte start om het leven mee te beginnen.Ik probeer nu mijn vertrouwen op God te stellen met vallen en op staan.Abba Vader U alleen U behoor ik toe.Ik wens Grace en alle zussen, broers God zegen lieve Groetjes

  4. Anita : de Heer Jezus heeft ook jóuw straf gedragen! Als je Hem om vergeving vraagt, werpt Hij je zonden in de diepste zee!! Luister eens via YouTube : “east to west” van Casting Crowns. Erg ontroerend. Sterkte hoor en Marja ook!! Probeer te genieten van kleinkinderen van kennissen of familie..

  5. Wat een raak en geweldig mooi geschreven stuk.
    Je hebt zo vaak dat je je masker ophoud terwijl het stormt in je hart bij b.v. belijdenisdiensten, dopen of wat ook. Een ander gunnen wat ze mogen krijgen van God en jij dan moet leren daar mee om te gaan.
    Kinderen die God je gegeven heeft en dan 1 weer bij Hem thuishaalt. Kinderen die bij God weglopen. Je zou ze willen terughalen maar je moet ze loslaten ook al komen ze, de meesten niet meer bij je thuis. Geen contact meer hebben.
    En dan ja de Heer weet wat er in mij leeft, mijn verlangens, mijn moeiten maar ik mag elk moment van de dag naar Hem gaan. Hij wil me helpen en troosten. En met Pasen was het: de Heer is waarlijk opgestaan en mogen we verder met Zijn liefde.
    Leert U mij Heer danken voor die liefde en voor het mooie wat ik mag om mij heen voor wat een ander heeft en gekregen heeft. Met hen ook blij zijn hoe moeilijk dat soms.
    Ga mee Heer op onze weg en wilt U die wijzen en leiden.

  6. Nou Riek, wat heb je liefdevol gereageerd op het stukje van Anita/Vlinder. Daar sluit ik me geheel bij aan. Zo is het ook. Maar ik begrijp ook dat Anita het niet makkelijk vindt tijdens haar verwoede pogingen op zoek naar “geluk”. Elke dag is een nieuwe dag die God geeft en gelukkig mogen we ons elke dag opnieuw uitstrekken naar méér van Hem. Hij ziet, hoort en komt ons tegemoet.

    1. Hallo Jane, natuurlijk begrijp ik dat Anita het moeilijk heeft opzoek naar geluk. En gelukkig is God er elke dag weer bij en elke dag draagt Hij haar er weer door heen. Alleenzaamheid is verdrietig en daarom wens ik iedereen en nu juist haar Gods onmetelijke liefde en kracht toe. Een gezegende dag allemaal.

  7. Dit is een mooi stukje. En ik denk voor velen herkenbaar.
    Ik dacht … ik reageer ook een keer.
    Na een hele lange tijd deze stukjes niet te hebben gelezen ben ik weer begonnen en hoop het ook vol te houden.
    In een gezin met een man met autisme en een zoon en dochter met autisme en licht verstandelijke beperking voel ik me vaak eenzaam.
    Ik mis ook dat stukje liefde van arm om me heen en een knuffel bv.
    En het moeilijkste waar ik de laatste tijd mee worstel…. niet … ik zie iedereen zwanger worden, maar ik zie iedereen oma worden.
    Mijn kinderen zijn bijna 32 en bijna 34 en ik zal naar alle waarschijnlijkheid geen oma worden.
    Ik ben nu ook wel zover dat ik kan bedenken dat het misschien zelfs beter is. Er is zo gigantisch veel zorg geweest en het zou waarschijnlijk weer heel veel zorg erbij geven, maar toch….
    Ik zie ook echt dat ik de liefde, aandacht, kracht, etc bij God moet halen. Dankzij God, sta ik waar ik sta.
    In deze speciale tijd zijn er toch ook wel dingen die ik mis.
    Ik begon weer een beetje mijn eigen leven te leiden en wilde ik verder uitbouwen. Nu lijk ik weer terug bij af, maar samen met God ga ik door. Ik ben heel dankbaar dat ik God ken en dat Hij altijd bij me zal blijven.

    1. Hallo Marja,
      Heel herkenbaar voor mij wat jij schrijft. Fijn trouwens dat je zussenliefde weer bent gaan volgen. Daar kun je veel steun van ontvangen.
      Mijn situatie toont veel overeenkomsten met de jouwe. Ook een man met autisme, zoon en dochter met autisme ,een chronisch zieke dochter en een zoon met adhd en angst en dwangstoornis. Heftige jaren achter de rug, na flinke overspannenheid weer opgekrabbeld en vooral veel dingen waar ik mee worstelde bij God neergelegd. Dat gaf en geeft mij heel veel rust en ruimte. Ik probeer nu elke dag de mooie dingen te zien en vooral daar van te genieten. Ik hou van mijn man om zijn trouw en eerlijkheid. Hij is er altijd voor mij, ook al is er vaak onbegrip of merk ik dat hij het emotioneel niet kan begrijpen. Dat accepteer ik nu van hem en daarin zoek ik andere wegen, bijv. bij vriendinnen. Dat geeft rust want dat verwacht ik nu niet meer van hem.
      Mijn kinderen zullen waarschijnlijk ook niet trouwen en kinderen krijgen
      Dat vind ik heel verdrietig maar ook dat leg ik neer bij mijn Vader in de hemel. Hij zal voorzien in alles wat ik nodig heb. Daar vertrouw ik op en ik leer steeds meer ontdekken en bewust beleven van heel andere mooie dingen. Ik accepteer de gebrokenheid waarin wij hier leven en kijk uit naar een onvoorstelbaar prachtige toekomst.
      Liefs, allemaal een hele mooie dag op weg naar dat beloofde land.
      Andrie.

    2. Dank je wel Andrie voor je reactie. Het bemoedigt om te lezen wat jij allemaal meemaakt. De herkenning en hoe je ermee omgaat . Ik ben lerende en leer ook weer van jou.
      Gods zegen en sterkte

    3. Lieve Marja,

      Hier nog een zus die begrijpt hoe jij je voelt. Natuurlijk is geen situatie gelijk, maar ik kan ver met je oplopen. Ook een autistische man en een dochter die er een graantje van meegepikt heeft. Onze zoon (die bijna drie jaar geleden verongelukt is), was de enige met wie ik een ‘normaal’ gesprek kon voeren. Oké, ook hij was niet super gevoelig, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik teveel druk op heb hem gelegd. Daar heb ik achteraf verschrikkelijk veel spijt van. Gelukkig heb ik nog een mail waarin hij mij bedankt voor het feit dat ik hem zwart-op-wit heb verteld hoeveel ik van hem hield.

      Ja, het leven met een autistische man is eenzaam. Ik heb er jaren aan gewerkt om hem te kunnen begrijpen en hem lief te kunnen hebben. Ik heb allerlei soorten therapie daarvoor gehad en in een autisten praatgroep gezeten.
      Dat laatste kan helpen, omdat de ander aan een half woord genoeg heeft.

      Het feit dat je geen oma zult worden doet me pijn voor je. Oma-zijn is prachtig!
      Maar, ook dat kun je gemakkelijk idealiseren. Ik zie mijn kleindochters niet vaak en dat doet pijn. Ik heb eindelijk geleerd om een beetje van mezelf te mogen houden en ga nu ook met vriendinnen op stap. Mijn man vindt dat best, want dan heeft hij de ruimte.

      Wat heb ik veel in mijn kussen gehuild vanwege de eenzaamheid naast mijn man, het verongelukken van onze zoon en het te weinig contact kunnen hebben met onze dochter. Uiteindelijk kom ik altijd weer bij mijn Hemelse Vader uit.
      Bij Hem kan ik uithuilen en mezelf zijn. Hij heeft me gemaakt en is blij met mij.
      Ik zal tot in mijn ouderdom moeten leren dromen los te laten en te vertrouwen op God. Hij is mijn Helper, ook al merk ik dat vaak niet.

      Wel weet ik dat God altijd mensen op mijn weg brengt waarmee ik niet zou willen ruilen. Als ik soms zie en hoor waar anderen doorheen moeten, kan ik hen met liefde bejegenen en Vader danken dat mijn leven beter te dragen is dan dat van die ander.

      Ach, ik weet dat ik een heleboel woorden heb getypt, maar misschien helpen ze je wel niet eens. Dat kan! Ik ken je verder niet en hoe gemakkelijk kunnen wij dingen invullen, zonder precies te weten hoe oorzaak en gevolg in elkaar grijpen.

      Ik heb je naam op een gele sticker geschreven Marja, die plak ik op mijn nachtkastje zodat ik vanavond voor het slapen gaan voor je kan bidden. Jij denkt dat je terug bent bij af, maar dat geloof ik niet. Dat kunnen bedriegelijke gevoelens zijn.
      Bij Vader ben je nooit terug bij af! Je voelt dat nu niet, maar geloof het !!

    4. Ook Lies, heel erg bedankt.
      Ik weet even niet wat ik moet zeggen.
      Mijn verhaal is natuurlijk meer dan wat ik nu schreef. Ik heb weinig, heel weinig contacten en door meerdere verhuizingen is er ook weinig meer over van mijn vrienden. Als je bidt dan mag je bidden voor een vriendin op mijn weg in de plaats waar ik nu woon. Zou fijn zijn als het iemand is die me ook begrijpt. Dank je wel dat je voor me wilt bidden

    5. Iieve Marja ik las jou en mijn hart is ontroerd,
      Kleinkinderen och ja pijnlijk maar ik heb iemand leren kennen ze had graag kinderen gewild en dat kon niet ook zij moet er mee leven we krijgen niet alles uit een boekje.
      Wat we wel uit het boekje krijgen is Gods Liefde, onvoorwaardelijke trouw, de bijbel staat niet vol van mooie romans die eindigen met ze lerfden nog lang en gelukkig op aarde bedoel ik dan.
      De bijbel zegt wie geloofd zal het zwaar te verduren hebben maar wie in Hem geloofd eeuwig leven, daar klem ik mij aan vast en God geeft mij inzicht ja een lied zegt :Als het leven soms pijn doet en de storm gaat te keer in ern tijd van moeite en verdriet als de zon niet meer opkomt het altijd donker blijft en de ochtend het daglicht niet meer ziet juist op die momenten als het echt niet meer gaat zul je merken zul je voelen dat God werkelijk bestaat,

      Ok ja titel Als het leven soms pijn doet zoek het maar eens op misschien ken je het wel.

      Heel veel liefs dikke knuffel van mij

  8. Dankjewel Grace, alsof het zo moet zijn, ik heb deze week juist hiermee zo geworsteld, God verteld waarom en het schuldgevoel dat dan bovenkomen, nu weet ik God vergeeft maar hoor telkens dat Hij ook straft, en het zal goed zijn naarmate ik geleefd heb en zocht naar liefde, maar Hij God is Liefde ja dat was Hij maar ik dacht mag toch gelukkig zijn dus op zoek en zulke foute wegen, zelfs hoor ik in trouwdiensten wie zo leeft heeft God niet lief ik dacht altijd ga op zoek naar de Liefde fie God bedoeld in zijn woord,deze week twee trouwdiensten geluisterd het hakt er diep in dat ik toen mijn vertrouwen niet op God had gesteld ik xonfig mens met mijn aardse denken. Al lange tijd van jaren probeer ik ZIJN stem te verstaan, Heer wat wilt U dat ik doen zal, en Hem volgen is alles wat ik nog wil dan maar niet waar ik nasr verlang dan maar niet meer waar ik voor geknokt heb als Zijn vrede maar in mijn hart mag blijven wonen och wie heb ik nevens U omhoog wat zou mijn hart wat zou mijn oog een stukje van een lied dacht psalm en de psalmen het geloof geeft mij door de pijn heen de vreugde de Heer te leren kennen.
    Een lied dat nu in mij opkomt stukje Wat zou mijn hart nog liever wensen dan dat het juichend U ontmoet die Leven zijt en Leven doet.
    Op de Zang zingen we ook vaak Er is een God die hoort, vreugde.of blijdschap droefheid of smart er is een God die hoort dwaal niet in duister ga niet alleen maar zoek het heil bij Jezus alleen dat alle hoop op Hem is gericht Jezus is t. Eeuwig licht.
    Dit is mijn verlangen dat het goed mag zijn tussen God en mij dat ik mag leven met Hem aan boord dat Hij de stuurman van mijn leven is want Hij weet wat hoed is voor mij.

    Liefs mij

    1. Dankjewel Grace, alsof het zo moet zijn, ik heb deze week juist hiermee zo geworsteld, God verteld waarom en het schuldgevoel dat dan bovenkomen, nu weet ik God vergeeft maar hoor telkens dat Hij ook straft, en het zal goed zijn naarmate ik geleefd heb en zocht naar liefde, maar Hij God is Liefde ja dat is Hij maar ik dacht mag toch gelukkig zijn dus op zoek en zulke foute wegen, zelfs hoor ik in trouwdiensten wie zo leeft heeft God niet lief ik dacht altijd ga op zoek naar de Liefde die God bedoeld in zijn woord,deze week twee trouwdiensten geluisterd het hakt er diep in dat ik toen mijn vertrouwen niet op God had gesteld ik zondig mens met mijn aardse denken. Al lange tijd van jaren probeer ik ZIJN stem te verstaan, Heer wat wilt U dat ik doen zal, en Hem volgen is alles wat ik nog wil dan maar niet waar ik naar verlang krijgen dan maar niet meer waar ik voor geknokt heb vroeger, als Zijn vrede maar in mijn hart mag blijven wonen och wie heb ik nevens U omhoog wat zou mijn hart wat zou mijn oog een stukje van een lied dacht psalm en de psalmen het geloof geeft mij door de pijn heen de vreugde de Heer te leren kennen.
      Een lied dat nu in mij opkomt stukje Wat zou mijn hart nog liever wensen dan dat het juichend U ontmoet die Leven zijt en Leven doet.
      Op de Zang zingen we ook vaak Er is een God die hoort, vreugde.of blijdschap droefheid of smart er is een God die hoort dwaal niet in duister ga niet alleen maar zoek het heil bij Jezus alleen dat alle hoop op Hem is gericht Jezus is t. Eeuwig licht.
      Dit is mijn verlangen dat het goed mag zijn tussen God en mij dat ik mag leven met Hem aan boord dat Hij de stuurman van mijn leven is want Hij weet wat goed is voor mij.

      Liefs mij

    2. Lieve Anita/Vinder.
      Wat houdt God ontzettend veel van jou. Sla je vleugels net als een vlinder uit en vlieg in Gods liefde en kracht. Hij heeft je van een rups in een vlinder verandert en Hij vindt je zo mooi. Geniet van Zijn liefdevolle genade en kijk maar naar Zijn open gespreide armen. Het is goed tussen jou en God want Jezus heeft het allemaal al betaald. Een gezegende dag en leef. Héél veel liefs toe gebeden.

    3. Lieve Anita/vlinder

      Zo herkenbaar wat je verteld!
      Ieder mens heeft zonder het te weten, een herrinnering aan het paradijs.
      Verlangen naar liefde, verlangen naar God! Verlangen om weer naar binnen te mogen gaan…….
      Wij mogen door Jezus wat ervaren van het paradijs, het koninkrijk van God.
      Maar we zijn nog niet binnen en leven in deze gebroken wereld vol verleidingen…….de slang spreekt nog steeds maar Jezus heeft het laatste woord gesproken, HET IS VOLBRACHT

      Fijn om samen te mogen zeggen, Houd vol…..
      Lieve groetjes van mij zus🙏

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *