De grote God van de kleine mens

Hij bepaalt het getal van de sterren,
Hij roept ze alle bij hun naam.
Groot is onze Heer en oppermachtig,
zijn inzicht is niet te meten.
(vers 4 en 5)

Lieve zussen,

Je kent de uitdrukking wel: ‘Mijn wereld is ingestort.’
Dat zeggen mensen als het meest kostbare in hun bestaan wegvalt.
Of als het perspectief dat ze voor ogen hadden ineens verdwenen is.

Gelukkig is er een God die veel groter is dan onze persoonlijke wereld.
En God die ook ver boven dé wereld, onze aarde, troont.
Als je het zicht op de juiste verhoudingen kwijt bent, zet de Bijbel alles weer op z’n plaats.
Kijk naar Psalm 147.
Mensen kunnen denken dat ze alle macht hebben, dat ze de wereld regeren.  Dat ze jóuw wereld regeren. (vers 6)
Maar God heeft het voor het zeggen.
Hij is de Redder van gebroken, kwetsbare mensen.
Mensen die gewond zijn geraakt door wat ze meegemaakt hebben of door wat anderen hen aangedaan hebben.
Zoals de Israëlieten, die met gewonde harten terugkwamen uit de ballingschap. (vers 2 en 3)

Kijk maar naar de sterren, zegt Psalm 147. Ontelbaar in getal.
Ze zijn stuk voor stuk door God gemaakt en bij Hem bekend.
Hij heeft ze een plaats toegewezen. 
Hij is de Schepper van de hemellichamen, de getijden, het weer, het water, de dieren en het gras.
En deze God wil zich persoonlijk aan zijn kinderen verbinden.

In Psalm 8:4 en 5 zegt David in opperste verwondering:
Als ik naar de hemel kijk, naar de maan en de sterren, wie ben ik dan dat U naar mij omziet? De nietige mens, die tegelijk zo’n prominente plaats heeft gekregen van God zélf!

Als je niet weet hoe je over Gods macht en majesteit moet denken, kijk dan maar omhoog, zegt Psalm 19:2. Dan is het je meteen duidelijk!

Als je je ogen opent voor de almacht van God, kan dit je geloofsvertrouwen enorm versterken.
Zelfs als je wereld instort.
Zou deze grote God niet in staat zijn om voor zijn kinderen te zorgen?
De God van de sterren ‘geneest wie gebroken zijn en verzorgt hun diepe wonden.’ (vers 3)

Gebed: Vader, uw grootheid is niet te meten. Dat geeft mij moed en rust. Voor U is niets te ingewikkeld. Mijn God, zo machtig en tegelijk zo liefdevol en zorgzaam. Ook in mijn leven. Amen. 

Liefs van Grace

Mail: grace@zussenliefde.nl
Deel je gedachten op Facebook Zussenliefde
Instagram: @zussenliefde.nl

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Lieve Eva, terwijl ik in de keuken met het eten bezig ben moet ik steeds aan je denken. Inderdaad, ik zit ook in een moeilijk huwelijk maar ik weet dat mijn man -door zijn autisme- niet anders kan!

    Jouw man speelt psychologische spelletjes met jou, vreselijk en wat een angst om in te leven.
    Lieve Eva, ik ben geen dominée maar ik durf toch wel iets te zeggen op jouw reactie.
    Nee, wij mogen niet echtbreken, maar ook niet stelen, en onze naaste niet beschadigen met leugens…..
    Als jij oprecht belijd dat je gezondigd hebt door jouw breuk met God én met je toenmalige man, mag je ook verwachten dat God jou wil vergeven. Het offer van Jezus is genoeg voor de zonde van de hele wereld, dus ook voor jouw echtbreuk. Door je voortdurend schuldig te voelen kun je ook niets uitstralen van Gods vergevende liefde en kun je een makkelijk doelwit worden voor psychologische spelletjes. Sta op Eva en eigen je de tekst toe: ‘Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, ZIE, het nieuwe is gekomen (2 Cor. 5:17) Leef vanuit die nieuwheid (hoe moeilijk ook); misschien dat je huidige man dan iets van Christus in jou terugziet. Heel veel sterkte gewenst Eva. Ik hoop dat je er iets mee kunt. Weet dat het vanuit liefde is geschreven (en nu ga ik weer naar de keuken😀)

    1. Lieve Eva,
      Ik sluit mij aan bij de woorden van Lies, er zijn meer geboden dan dat ene gebod.
      Ik kan tot op zekere hoogte mijn leven naast die van jou leggen ben ook twee keer getrouwd geweest en gescheiden.
      Die spelletjes zijn voor mij heel herkenbaar en die maken je helemaal kapot.
      Is hier nog sprake van een huwelijk, dat mag je jezelf wel afvragen ?

      Ik wil op je op geen enkele manier de weg van een scheiding wijzen.
      want de pijn die daarbij komt is ook verschrikkelijk.

      Maar lieve Eva wees eerlijk tegen jezelf, mijn predikant zei, …………, ik zou nooit propaganda maken voor een scheiding maar als je er alles aan gedaan hebt.
      Er zijn onhoudbare situaties.
      God is een God van Liefde, je haalt zelf de samaritaanse vrouw aan.
      Ik wens je heel veel wijsheid toe.
      Zal voor je bidden want Hij alleen kan die wijsheid geven.

      Luister eens naar het lied van Pocket Full of Rocks, Come as you are.
      Werd altijd gedraaid bij een losgenoten groep waar ik kwam.

      heel veel liefs een zus.

    2. Dank voor je lieve reactie Lies (en Een Zus), zo’n fijn gevoel dat je aan me denkt en voor me bidt. Het tilt me boven alles uit!
      Ik zou zo graag met je praten, maar telefoonnummers uitwisselen kan denk ik niet.
      In ieder geval dank voor je meeleven. Ik bid ook voor jou en voor alle zussen die in een vergelijkbare situatie zitten.
      Ik ervaar de kracht en liefde van God door jullie heen.

    3. Eva jij mag mij mailen als je dat wilt.

      Als je bij Grace mijn mailadres vraagt kunnen we in ieder geval vast mailen.

      Liefs een zus

  2. Eva, fijn dat je reageerde, je voelt je zo vaak machteloos en alleen. Ik weet dat God de enige is die me begrijpt en ik voel gelukkig die persoonlijke band met Hem. Maar het blijft moeilijk, als je 40 jaar getrouwd bent . Mijn geloof staat ons huwelijk in de weg zegt hij. Maar ik kies toch echt voor God. Hij houdt me al 8 jaar op de been. Ik bid ook iedere dag voor die bevrijding en hoor vaak Zijn stem: op Mijn tijd en op Mijn manier. Jij ook heel veel sterkte Eva. We krijgen de Kracht wel.

    1. Eva en Liesbert, mag ik me bij jullie voegen? Ik leef ook in een ‘verstikkend’ huwelijk, waarbij er vrijwel geen wederkerigheid is. Het geloof staat niet tussen ons in, maar het autisme wel!
      Wij zijn ook al ruim 40 jaar samen, maar het lijkt steeds moeilijker te worden. Samen rouwen zit er al helemaal niet in. Wel bijzonder dat mijn man mijn manuscript heeft gelezen en erdoor werd geraakt.
      Elke dag begin- en eindig ik met God. En nee, ik voel me vaak niet getroost, maar kan wel elke dag opnieuw beginnen.
      Mooi om te merken dat het delen van moeite op Zussenliefde wél vertroostend kan zijn.

      Bijzonder Liesbert dat jouw vertrouwen op God ongeschonden blijft. Ik bid je toe dat jouw man eens zijn hart voor Hem zal openen.

      Lieve Eva, ik weet -bij benadering- waar je tegen vecht. Vertrouw op God en Hij zal ervoor zorgen dat Zijn trouw jouw onmacht zal overstijgen! Niet goedkoop gezegd; geloof me…..

    2. Het ontroerd me dat jullie op mijn bericht reageren! Wat voeren we een eenzame strijd en al is er geen huwelijk hetzelfde en geen huwelijk met elkaar te vergelijken, blijkbaar kan de beleving hetzelfde zijn. In mijn geval ben ik twaalf jaar geleden gescheiden, zonder God hierin te betrekken. Vervolgens ben ik met een andere man getrouwd (waar ik God ook niet bij betrokken heb), en deze man heeft zich na twee jaar ontpopt als een manipulatieve man die voortdurend psychische spelletjes met mij speelt. 2 jaar geleden heeft God me weer teruggehaald bij zijn kudde. Wat een genade, maar ik ben gaan zien dat ik verkeerde keuzes heb gemaakt. Ik had mijn eerste man nooit mogen verlaten. Ik weet dat ik nu in mijn tweede huwelijk in zonde leef (ik had immers mijn eerste man niet mogen verlaten), maar nu nog een keer scheiden is ook zondig in Gods ogen. Soms ben ik wanhopig en weet niet wat ik moet. Ik heb verhalen gelezen van vrouwen die wel de keus hebben gemaakt om met hun tweede huwelijk te breken (dus met de zonde van het tweede huwelijk) en om herstel baden van het eerste huwelijk. Het is een voortdurende worsteling, maar toch denk ik steeds aan de samaritaanse vrouw tegen wie Jezus zei: uw zonden zijn u vergeven, gaat heen en zondig vanaf nu niet meer. Kan ik dat uitleggen als dat mijn zonde van mijn eerste scheiding is vergeven en dus vanaf nu niet weer moet zondigen door mijn huidige man te verlaten? Ik vind het zo moeilijk.
      Ik weet niet of dit allemaal wel op deze website thuis hoort, dus ik houd het hier maar bij, maar dan weten jullie een beetje van de dingen waar ik zo mee worstel.

  3. Gisteren is voorbij, morgen komt nog en VANDAAG helpt de Heer! En vandaag komt iedere dag weer terug. xxoo voor al m’n zussen.

    1. Lieve Zussen,

      Dit stuk van vandaag, is een bevestiging voor mij van wat ik aan de Heer heb gevraagd om te mogen doen in Zijn Koninkrijk.
      In Voorthuizen heb je de Binnen tuin van God, een prachtige tuin waar het Evangelie in beeld is uitgedrukt.
      Bij de binnenkomst heb je het Heelal met planeten sterren, zon enz. Zo mooi!!!
      Het Evangelie ligt na aan mijn hart en vertel mensen graag wie Jezus is enz.
      Ik geef ook Alpha cursussen. Ik wil stoppen met werken, en heb aan de Heer gevraagd
      wat ik mag doen in Zijn koninkrijk, laatst een rondwandeling met de Alpha groep gemaakt in de Binnentuin en ervaar dat het fantastisch zou zijn om gids te worden en groepen te leiden door het prachtige Evangelie vd Heer. Maar wil wel Zijn bevestiging hebben. Vanochtend lees ik die speciale psalmen en wordt gelijk ontroerd door het onderwerp, de teksten, deze komen echt bij mij binnen als een bevestiging.
      Dus jullie zien hoe liefdevol onze Heer is dat Hij ons hoort, en andere gebruikt om antwoorden te kunnen geven op vragen, bevestigingen enz.
      Bedankt!!!!
      ,

  4. Lieve zussen, .we weten dat we een VADER in de hemel hebben die zo machtig en groot is, dat moeten we niet onderschatten,
    Maar zo vaak hebben we het gevoel dat God ons niet hoort
    Wanneer je gezondheid te wensen overlaat,
    Met de gezondheid van mijn man verloopt het nog moeizaam, onze dochter is nog in het ziekenhuis, en heeft nog een hele weg te gaan,
    IK ga zo naar haar man om hem te helpen met de huishouding..
    We willen zo graag wat vooruitgang, maar God zal op zijn tijd dat doen
    Allemaal een gezegende dag toegewenst, veel liefs Tetsje

    1. God werkt vaak anders dan wij zouden willen. We moeten vertrouwen blijven houden, dat Hij weet wat wij nodig hebben. Ik zit in een verstikkend huwelijk en zou het ook allemaal anders willen zien. Menselijk zie ik geen oplossing, maar ik blijf hopen op Gods Kracht. Die voel ik gelukkig wel, God werkt vaak door mensen heen. Mooi Tetsje, dat je kunt helpen in het gezin van je dochter. Sterkte alle zussen. Toch een mooie dag.

    2. Lieve Tetsje, heel veel sterkte gewenst bij het vele moeilijke dat jullie op je levensweg tegenkomen. Hou vol, hou vol, Hij laat niet los…..
      (Fijn dat je je schoonzoon kunt helpen!)

  5. Als achterom kijken
    ons verdriet doet.
    En vooruit kijken ons
    angstig maakt,
    Kijk dan naar boven.
    Onze God is zorgzaam beschermend,hulpzaam
    liefdevol en vergeving gezind en is er altijd voor zijn kinderen. Dank U God dat wij altijd omhoog mogen en kunnen kijken U bent er altijd voor ons Amen🙏

    1. Liesbert, ik zit ook in een verstikkend en beklemmend huwelijk. Het kost mij moeite om te blijven, maar Gods woord is hierin zo duidelijk. O, wat bid ik elke dag of God mij wil bevrijden uit dit huwelijk. Maar ik heb veel geleerd het afgelopen jaar. Gods wegen zijn hoger dan mijn wegen en Gods gedachten hoger dan mijn gedachten. Wees stil en weet dat ik God ben., zegt Hij in zijn woord. Houd moed Liesbert. Geef niet op en blijf in Zijn liefde.

    2. Wat zijn er veel moeilijkheden op de wegen van mijn zussen en van mij. Blijf volhouden en volharden in ons gebed. Ik kom net van de Alpha cursus en het ging over het onderwerp: God’s leiding in ons leven. Was een heftig onderwerp maar met vele getuigenissen wat onze Vader doet….Zijn plan is zo vaak anders dan het onze. Sterkte lieve zussen, fijn dat we voor elkaar bidden. Liefs 🌹♥️🌹

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *