Week tegen eenzaamheid

God geeft eenzamen een thuis ...

Lieve zussen,

Het is de Week tegen Eenzaamheid 2018.
Er zijn in deze maatschappij veel eenzame mensen.
En dat nog wel in een tijd waarin het openbaar vervoer de verste uithoeken bereikt en de social media ons leven regeren.

Eenzaamheid is iets anders dan alleen zijn.
Je kunt alleen wonen, weinig contacten hebben en je tóch gelukkig en geliefd voelen.
En temidden van andere mensen kun je alsnog vreselijk eenzaam zijn.
We denken bij eenzaamheid vaak aan ouderen en zieken.
Maar uit een onderzoek in 2017 bleek dat het percentage eenzamen onder ouderen niet hoger is dan onder jongeren!

Toen God de mens schiep, bestond er geen eenzaamheid.
De mens was volmaakt gelukkig, geliefd en geborgen.
Adam had een vertrouwelijke band met zijn Schepper.
En God gaf hem Eva, een medemens, iemand die Adams gelijke was.

De zondeval veranderde alles.
De band tussen God en de mens was kapot.
Adam en Eva raakten van elkaar vervreemd.
Voortaan zou eenzaamheid deel uitmaken van het aardse leven.

Ook in de Bijbel komen we overal eenzaamheid tegen.
We lezen erover in de psalmen. Zoals in Psalm 25:16:

Wend U tot mij en wees mij ​genadig, 
want ik ben eenzaam en ellendig.

Mozes was eenzaam, David, Elia, Job, Jeremia, Johannes… en Jezus. 
Nooit is iemand eenzamer geweest dan Jezus Christus, op het moment waarop Hij riep:

Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?

Hij stond er helemaal alleen voor … zelfs zonder God de Vader.
Jezus wilde dodelijk eenzaam zijn, zodat wij altijd Iemand zullen hebben die ons liefheeft en begrijpt.

God is altijd bij je.
In je stille huis waar de lege stoel je aankijkt.
Tussen de mensen, bij wie je je ontheemd voelt.
God is bij je als er in je huwelijk geen verbondenheid is. Als je afgewezen, verlaten en gescheiden bent.
God is bij de alleenstaande moeder, die zich eenzaam voelt in de verantwoordelijkheid voor haar kinderen.
Hij is bij je in je strijd tegen een ziekte of een beperking. Hij weet dat niemand je pijn en machteloosheid ten volle kan begrijpen.
Hij ziet jou in een klas vol jonge mensen, verlangend naar erkenning en bevestiging. Hij weet dat je jezelf lelijk en waardeloos vindt.

God is er altijd en overal.
Hij zal je nooit verlaten.

Is dat een schrale troost …?
Je eenzaamheid is daarmee immers niet opgelost.
Nee, het is geen schrale troost.
Het mag je de kracht geven om de eenzaamheid op deze aarde het hoofd te bieden, samen met God.
Je mag terugvallen op zíjn onvoorwaardelijke liefde en naar je Vader gaan met alles wat je bezighoudt.

Gebed: Vader in de Hemel, U geeft eenzamen een thuis. Dank U dat ik er nooit alleen voor zal staan, omdat Jezus Christus de band tussen U en mij heeft hersteld. Door U ben ik geliefd, bij U ben ik geborgen. Amen.

Liefs van Grace

Mail: grace@zussenliefde.nl
Deel je gedachten op Facebook Zussenliefde
Instagram: @zussenliefde.nl

Advertentie

Waarom zie ik dit?

Reacties

  1. Lieve Louise
    Heel veel moed en kracht zal voor je blijven bidden!
    Bij mij kwam het lied binnen Heer U bent altijd bij mij
    U legt uw handen op mij!
    U bent voor mij naast mij en altijd om mij heen!

  2. Verdrietig om te lezen hoe moeilijk en eenzaam door ziektes of wat dan ook, wens ik jullie allen Gods kracht en liefde toe .Hij is er die er zijn zal.en wezen in de zwaarste strijd,zelfs dan staat Hij jullie nabij en draagt jullie daar waar het zwaar is.vergeet nooit dat jullie allen Gods kind zijn en Hij jullie er nooit alleen voor laat staan, Vader wilt U alstublieft voor deze zussen zorgen zodat ze in U bij U komen mogen.
    Amen

  3. Lijkt me heel erg Loek dat je overal als een outlaw wordt behandeld. Dat is ook echt een vorm van armoede dat mensen niet weten hoe om te gaan met bepaalde groepen uit de samenleving die misschien meer of andere hulp nodig hebben. Geef niet op. Zal voor je bidden.

    1. Mee eens. En zeker kerken zouden hun best moeten doen om iedereen binnen te halen en te houden, dus ook jou. Ik weet natuurlijk niet wat hun reden is om jou te weigeren, maar ik hoop dat ze hun best hebben gedaan om samen met jou een manier te vinden om jou deel van hun kerk te kunnen laten zijn.

    2. Hoi Caroline , Ik probeer elke dag met God te wandelen . Ook luister ik elke dag naar Groot Nieuws radio.Omdat ik erg vrolijk en antosiast ben en het winkelpersoneel tegen mij praat word er heel erg veel over mij geroddeld en word ik vals beschuldigd.ik durf zelf niet meer die winkels binnen te gaan, anders sturen zij de politie op mij af .Ook heb ik ik een winkel verbod van een jaar bij Jumbo.Ook hebben zij mij de kerk uit gestuurd , omdat ik zo van kinderen hou.Ik heb niets gestolen .Ik voel mij in geen een winkel meer veilig.

  4. Ik ben heel eenzaam en alleen en wordt in heel veel winkels en kerken gewijgert.Ook woon ik in een beschermde woongroep van KWINTES .IK VERLANG naar de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde waar je volmaakt en gelukkig bent.Zo spoedig mogelijk .Ik ben er helemaal klaar voor.Ik loop echt met zelfmoordpogingen rond.

    1. Loek,het oordeel is aan God, maar ik denk dat je dan NIET KOMT waar je nu naar verlangt!!!!!!!! Hou vol, Hij laat je niet los. Ook jij bent KOSTBAAR in Zijn ogen en heeft je niet gemaakt om Zijn schepsel te doden.( in liefde geschreven).

    2. Loek, Hij ziet je, ook nu je zo eenzaam en verdrietig bent, Hij hoort je gebed voordat je het uitsprak.. Ook al voel je het biet Hij is er en Hij houdt van je.. Ik hoop en bidt dat je toch iemand hebt waar je je verhaal en moeiten kwijt kunt..
      Gis is bij je..vanaf het begin.. Hij kent je…hij weet wat je bezig houdt maar Hij zal je nooit loslaten…
      Ook in de allerdiepste donkerheid houdt Hij je vast..
      Nu zie je het vast niet maar ik hoop dat de dag komt dat je zeggen zult… Dank U Heer dat U er was..

      Dikke knuff en ik bidt voor je

    3. Ik wilde reageren op de eenzaamheid … het is erg genegeerd te worden omdat je anders bent en of een geestelijke ziekte en of lichamelijke ziekte hebt bij de Ggz loopt .. of nergens bij hoord .
      Mensen mijden je alsof je een enge ziekte hebt … en dan denk ik Jezus kwam toch ook juist voor de mensen die ziek waren ,de bijbel staat er vol van …. We leven in een trieste koude wereld in de eindtijd Waar broers en zussen tegen elkaar opstaan families er niet zijn … Het betekend alleen maar dat de Vader snel komt en er dan eindelijk rust en vrede zal zijn .Geen verdriet meer en tranen omdat je niet goed genoeg bent… in de ogen van mensen . Gelukkig ziet de Heer het hart aan en ziet Hij je uitgeputte lichaam je vechtende bestaan . .. In alle eenzaamheid geschreven juist voor de eenzame mensen om me heen Hij is de enige die te vertrouwen is . .. die echt van je houd .. God beloofde ons geen kalme reis maar wel een behouden aankomst . In mn eenzaamheid roep ik de Heer aan in tranen want we zijn niet gemaakt alleen te zijn . Dank U Heer voor mn hond mn trouwe metgezel die U op mn weg gezet heeft . Ze kan dan wel niet praten .. maar haar liefde is er wel . Dank U Heer Jezus voor U liefde.

  5. lieve Louise
    Jij hebt ons laten zien nooit het slachtoffer te zijn geworden van je situatie.Omdat je wandelde in Zijn Licht. Je bent een voorbeeld !
    Ook deze periode zal Hij je datgene geven wat nodig is.Je zal rust ontvangen.

  6. Wat een mooie overdenking Grace! Ben iedere dag dankbaar voor jouw prachtige stukken! Ook vandaag spreekt het mij enorm aan en ben ik er weer enorm door geraakt. Hij was het die mij door mijn verdriet en gemis heen (jaren viel ik huilend in slaap) heeft gedragen en mij iedere morgen weer versteld deed staan van nieuwe moed en kracht zodat ik weer voor mijn gezin kon zorgen. Ben niet dankbaar voor mijn onveilige jeugd en verleden, maar kan dankbaar terugzien op een liefhebbende Vader die mij nooit alleen heeft gelaten. Was wel eenzaam maar nooit alleen. Bijzonder om alle reacties te zien van meelevende en meelijdende zussen!! God heeft mij familie/zussen in het geloof gegeven en daardoor begrijp ik de waarde daarvan. In gebed verbonden met jullie… in welke omstandigheden ook! Eens zullen alle tranen gedroogd worden. Hij draagt ons, als op een draagbaar, door het leven en sterven veilig naar de overkant. Gods zegen voor jullie allemaal van een zus in het geloof❤️

    1. Wat fijn dat je bemoedigd wordt door de overdenkingen, Monique.
      Ontroerend om te lezen hoe God je gedragen heeft in moeilijke tijden.
      Een bemoediging voor ons allemaal. Zo mogen we elkaar tot steun zijn.
      Ik wens je Gods nabijheid en kracht toe voor elke dag. Liefs van Grace

  7. Dit allemaal lezend komt bij mij de gedachten op dat onze moeder een paar weken voor haar sterven op eens begon te zingen Veilig in Jezus armen Veilig aanJezus hart. Wens alle zussen, hoe moeilijk ook het aardse leven kan zijn deze zekerheid toe.

  8. Vader, U weet hoe de eenzaamheid mij soms aangrijnst, hoe ver weg U dan bent. Hou mij vast Vader! Toon mij wie U bent. Toon mij Uw liefde die onvoorwaardelijk is. Amen

  9. Lieve Louise.
    Dank dat je ons wilde laten weten hoe het met je is. Vanochtend vroeg, voordat ik Zussenliefde opende,heb ik al voor je gebeden. Want ik wist dat je je laatste chemokuur zou krijgen. Ik ken je niet, maar weet je gedragen door ons, je onzichtbare zussen .
    Wij bidden dat God jou de genade geeft om je leven los te laten en het over te geven aan Hem, jouw Heiland en Verlosser. Misschien duurt het ook nog even, maar, zoals je schrijft: ik ben reizend naar die stad, en ik vul aan: waar Christus het Licht zal zijn. Aan de ene kant een moeilijke reis, omdat we allemaal gehecht zijn aan het leven
    Aan de andere kant een heerlijke reis, want je gaat Jezus zien en dat is uiteindelijk de bestemming voor ons allemaal. Heel veel kracht voor de komende tijd en heel veel liefs,
    Anne-Co

  10. Gisteren te horen gekregen dat alles is gedaan wat er toen valt……Ben reizend naar die Stad waar Christus eens zal zijn……Heb er geen last van….Heb wel even gehuild want je blijft toch mens…..Maar voor de rest ….weet ik me geborgen……Neemt niet weg hoeveel lieve mensen er om me heen staan……Iedere tegenvaller die ik heb omdat ik weer een stukje van me zelfstandigheid moet inleveren brengt eenzaamheid ……Want er zijn maar weinig mensen die dat begreipen……Ze zeggen dan wees dankbaar voor de mensen om je heen Die dat willen…..Ik ben dankbaar maar zelfstandigheid is kostbaar………Vader help mij teblijven kijken naar U

    1. Sterkte lieve Zus! Weet je inderdaad gedragen door hem.
      Ik neem je mee in mijn gebed!
      Liefs Frida.

    2. Lieve zus, hou vol ,Hij laat je niet los! ‘k Ben heel trots op je. M’n vriendin die ook aan die ziekte is overleden zei vaak; .m’n lichaam heeft die ziekte wel, maar ik niet!!! Tot het laatste moment heel moedig.Omdat zij ook wist waar zij heen ging.

    3. Louise, ik ken je niet, maar ik wens je toe dat je de laatste dagen van je leven gedragen wordt door onze hemelse Vader. Dikke kus.

    4. Dankbaar dat je zo met deze ziekte kunt omgaan. Wat is God groot dat Hij jou dit geeft ook in die eenzaamheid want ondanks alle mensen is er EEN die steeds bij je is.
      “God dank u dat u Louise wilt helpen nu en in alle dagen dat ze hier nog op aarde is “

    5. Lieve Louise je bent onderweg naar een eeuwig leven zonder eenzaamheid, ziekte, pijn. Naar de stad met Paarlen poorten in het nieuw Jeruzalem.
      Ik wens je alles toe wat je nodig hebt in deze fase……Hij is erbij!!! Ik ga voor je bidden. Dikke knuf & liefs zus 🌹

    6. Lieve dappere Louise,
      Wat fijn om weer wat van je te lezen. Alles wat gedaan moest is gedaan schrijf je…
      Natuurlijk zijn er dan de tranen, ondanks de zorg en de liefde van veel mensen om je heen. Eenzaamheid heeft niet altijd te maken met veel of geen mensen om je heen….
      Eenzaamheid ervaar je als je in een situatie zit die anderen niet kunnen meevoelen…. en als je steeds meer uit handen moet geven.
      Lieve Louise, wat moet dat moeilijk voor je zijn.
      Je bent al een heel eind op je reis naar die stad waar Christus ‘t licht zal zijn, om eeuwig daar te zijn bij Hem,
      bevrijd van zorg en pijn.
      Hou vol lieve Louise; nog even en dan is daar de gloriekroon voor jou. Ik vouw mijn handen lieve zus en omhels je digitaal en geef je een dikke kus!! Liefs Lies

    7. wat moeilijk Louise….steeds maar weer inleveren…ik ken dat…
      en dan ben ik zo dankbaar voor onze/ mijn Hemelse Vader
      hij is er altijd….Zijn oog is op.ons gericht….dichter bij kan niet….
      Louise heel veel sterkte en weet je gedragen door het gebed
      van vele zussen……liefs en een knuffel van mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *